Stærk tale af statsministeren

Mette Frederiksen fremhæver, at krisen ikke må ramme de ufaglærte hårdest. Det er en meget vigtig melding, siger 3F's forbundsformand Per Christensen.

3F's forbundsformand Per Christensen mener, at statsministerens nytårstale var en stærk og samlende tale for Danmark.

- Det var en meget stærk, samlende tale, der lagde vægt på vores stærke fællesskab som afgørende for, at vi kommer ud af krisen, siger Per Christensen.

- Statsministeren fremhævede rigtigt, at samarbejdet mellem regering og arbejdsmarkedets parter har holdt hånden under danske lønmodtagere og virksomheder. Det har været en af årsagerne til, at vi er kommet bedre gennem krisen end de fleste andre lande, siger Per Christensen.

Per Christensen mener, at det var en meget vigtig og konkret melding, at statsministeren fremhævede, at krisen ikke må ramme de ufaglærte hårdest, som kriser altid gør.

- Jeg synes, det sender et signal om, at regeringen også i 2021 vil kæmpe for, at alle danske lønmodtagere kommer igennem krisen, og at den ikke må føre til mere ulighed. Der var også et stærkt løfte om, at Danmark heller ikke skal skævvrides geografisk. Danmark skal hænge sammen, siger Per Christensen.

- Jeg hæfter mig også ved de høje ambitioner på klimaområdet. Også her skal vi sikre uddannelse og omstilling, så der er grønne jobs til alle, der kommer fra den  ”gamle industri”, siger Per Christensen.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.