Stærk og sammenhængende rapport fra Klimarådet

Der er roser til Klimarådet fra Dansk Fjernvarme, der kalder rådets rapport for gennemarbejdet og helstøbt.

Fire overordnede principper for indretningen af dansk energipolitik samt en række råd og anbefalinger. Det er i grove træk, hvad Klimarådet netop har udgivet i deres første større rapport.

Hos Dansk Fjernvarme, hvis medlemmer forsyner mere end 1,6 millioner danske husstande med varme, er man begejstret for rapporten.

- Jeg synes, der er grund til at rose Klimarådet for et meget grundigt arbejde og for en meget helstøbt rapport, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme og fortsætter:

- Rapporten præsenterer fornuftige kompromiser på nogle af de udfordringer, energisektoren samlet set står overfor. Det gælder i forhold til en bedre udnyttelse af vindenergien herhjemme i Danmark og i forhold til at sikre en omkostningseffektiv omstilling af vores energisystem, siger han.

Sikkerhed om investeringerne
Klimarådet anbefaler desuden, at der indføres fire overordnede principper for dansk energipolitik, herunder at der skal skabes sikkerhed om de klimapolitiske rammer, og at der skal fastholdes fokus på en balanceret omstilling.

- Energisektoren og ikke mindst varmesektoren er en investeringstung sektor. Sidste år investerede vores medlemmer alene 5 milliarder kroner i ny teknologi, nye rør og kedler. Derfor kan vi kun bakke op om principper, der bidrager til at skabe mere sikkerhed omkring de enkelte investeringer, sådan som Klimarådet gør, siger Kim Mortensen.

Direktør Kim Mortensen, tlf. 4021 2222

1,7 millioner hustande og mere end 3,6 millioner danskere får deres varme fra fjernvarme. Det svarer til 64 procent af alle hustande. Danmark er internationalt førende inden for fjernvarme. Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for fjernvarmeværkerne og har knap 400 medlemmer. Følg Dansk Fjernvarme på Facebook: facebook.com/danskfjernvarme og Twitter: @DkFjernvarme