Stærk konkurrenceevne gør det muligt at få alle med

Det Økonomiske Råd slår fast, at presset på arbejdsmarkedet aftager og forudser jævn vækst frem mod 2025. Dansk Metal mener, at det er nu vi skal få de sidste med.

Det Økonomiske Råd har i dag offentliggjort deres rapport for foråret 2019. Her beskrives en fortsat stigning i beskæftigelsen, og vismændene forventer det fortsætter i de kommende år. Vismændene ser ikke nogen stor risiko for overophedning. Ifølge rapporten kan fremgangen i dansk økonomi dog bremses af udefrakommende faktorer som handelskrig mellem USA og Kina, Brexit eller gennem en yderligere opbremsning i nogle af de store europæiske økonomier.

”Presset på arbejdsmarkedet er aftaget noget, men det er vigtigt at vi bruger det fortsatte opsving til at få de sidste med. Det kræver en uddannelsesindsats, hvor både virksomheder og medarbejdere tager ansvar for efter- og voksenuddannelse. Det kræver også, at virksomhederne tager flere lærlinge”, siger Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal.

Vismændene fremhæver at lønkonkurrenceevnen er markant forbedret siden 2009. Det skyldes blandt andet, at vi har set relativt begrænsede lønstigninger i industrien. Den gode konkurrenceevne har givet fortsat vækst i vareeksporten og den løbende bytteforholdsforbedring sikrer markante overskud på betalingsbalancens løbende poster.

”Både produktivitet og konkurrenceevnen er stærk blandt de danske industrivirksomheder. Men vi kan ikke lægge os i hængekøjen af den grund. Der er behov for yderligere investeringer i robotter og automation samt mere fokus på uddannelse og teknisk forskning, hvis vi skal fastholde den stærke position som vi har i dag. Her kan det også godt være, at vi skal se på hvordan vi kan understøtte de små og mellemstore virksomheder”, fortsætter Thomas Søby.

I rapporten fremlægger vismændene et kapitel om kapitalindkomstbeskatning. Analyserne viser at kapitalindkomsterne er meget ulige fordelt, at kapitalindkomster beskattes meget forskelligt og at selskabsskatten er et væsentligt instrument både i forhold til skatteindtægter, men også til at undgå skattearbitrage for hovedaktionærer. Til gengæld foreslår vismændene et ACE-fradrag.

”Vi mener, at den danske selskabsskat i dag er konkurrencedygtig, men derfor kan man godt se på andre forslag der kan styrke vores konkurrenceevne og dermed sikre flere arbejdspladser til Danmark. Her mener vi, at forslaget omkring et ACE-fradrag er meget spændende. Ifølge analysen vil det være et langt mere effektivt vækstinstrument end en sænkelse af selskabsskattesatsen og samtidig vil det mindske låntagningen og gøre virksomhederne mere robuste. Det er noget som vi vil bakke op i Dansk Metal”, slutter Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal.