Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi skal bruge krisetider til at lære og til at uddanne os. Derfor er jeg rigtig glad for, at aftalen giver flere mennesker mulighed for at uddanne sig. Det er den helt rigtige vej ud af krisen.”

Akademikerne er særligt glade for, at der både er fundet penge til en styrket og forlænget trainee-indsats og til graduate programmer, der skal knytte flere virksomheder tættere til de nyuddannede. Lige så er det rigtigt godt med initiativer, målrettet bedre mulighed for iværksætteri; et felt Akademikerne i mange år har kæmpet for.

“Hvis ikke vi handler nu, så risikerer de unge at blive nogle af coronakrisens helt store tabere. Derfor er jeg rigtig glad for, at partierne har prioriteret en indsats for netop de nyuddannede.”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Nu er næste skridt at vedtage nye beskæftigelsesinitiativer, der giver virksomhederne incitament til at ansætte nyuddannede, så vi ikke ender med en corona-generation af unge ledige”.

Afslutningsvis kvitterer Lars Qvistgaard for, at partierne har fundet midler til at understøtte iværksætteri:

“Sidste finanskrise havde enorme konsekvenser for dansk iværksætteri. Jeg tror, at det er en klog beslutning at understøtte de iværksættere, som skaber morgendagens virksomheder og job”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Kæmpe sejr for et bedre psykisk arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser30.9.2020 11:40:49 CESTPressemeddelelse

I dag har alle arbejdspladser på det danske arbejdsmarked fået sin første bekendtgørelse specifikt om psykisk arbejdsmiljø. Den ny bekendtgørelse er både en nyskabelse og vigtig landvinding i at sikre, at der i fremtiden kommer færre udfordringer med stress i Danmark, lyder kommentaren fra formanden fra Akademikerne, der repræsenterer 431.000 privat og offentligt ansatte.

Akademikerne: Ny ombudsperson skal styrke kampen mod sexisme28.9.2020 14:54:43 CESTPressemeddelelse

Et nyt ligestillingsombud skal være med til at styrke kampen mod sexisme, diskrimination og kønsulighed. Det bliver budskabet fra hovedorganisationen Akademikerne (AC), når formand Lars Qvistgaard, mandag eftermiddag mødes med ligestillingsminister Mogens Jensen, og øvrige arbejdsmarkedsrepræsentanter for at drøfte, hvordan vi kan komme sexisme til livs. Midlerne til at oprette ombudet skal findes allerede på finansloven for 2021.

Uddelingen af Danmarks vigtigste arbejdsmiljøpris sker i morgen7.9.2020 12:12:16 CESTPressemeddelelse

Der bliver gang i den, når der tirsdag den 8. september bliver uddelt Arbejdsmiljøprisen 2020 til arbejdspladser i Danmark, som gør noget særligt for arbejdsmiljøet, og som kan inspirere andre. Der er brugt meget tid på at finde de rigtige vindere i et stærkt felt af nominerede arbejdspladser, som alle har opnået store gevinster i arbejdsmiljøindsatsen. Og der er blevet arbejdet stenhårdt ude på arbejdspladserne af medarbejdere i alle funktioner og fag. Alle de arbejdspladser, der er nomineret til prisen, har formået at få arbejdsmiljøet langt mere i front i dagligdagen og skabt resultater, der virkelig rykker, til glæde for arbejdstagernes trivsel og arbejdspladsernes bundline, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der repræsenterer 431.000 akademikere på det offentlige og private arbejdsmarked, og som er en del af dommerkomitéen bag Arbejdsmiljøprisen, der hvert år uddeles af Arbejdsmiljørådet.