Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi skal bruge krisetider til at lære og til at uddanne os. Derfor er jeg rigtig glad for, at aftalen giver flere mennesker mulighed for at uddanne sig. Det er den helt rigtige vej ud af krisen.”

Akademikerne er særligt glade for, at der både er fundet penge til en styrket og forlænget trainee-indsats og til graduate programmer, der skal knytte flere virksomheder tættere til de nyuddannede. Lige så er det rigtigt godt med initiativer, målrettet bedre mulighed for iværksætteri; et felt Akademikerne i mange år har kæmpet for.

“Hvis ikke vi handler nu, så risikerer de unge at blive nogle af coronakrisens helt store tabere. Derfor er jeg rigtig glad for, at partierne har prioriteret en indsats for netop de nyuddannede.”

Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Nu er næste skridt at vedtage nye beskæftigelsesinitiativer, der giver virksomhederne incitament til at ansætte nyuddannede, så vi ikke ender med en corona-generation af unge ledige”.

Afslutningsvis kvitterer Lars Qvistgaard for, at partierne har fundet midler til at understøtte iværksætteri:

“Sidste finanskrise havde enorme konsekvenser for dansk iværksætteri. Jeg tror, at det er en klog beslutning at understøtte de iværksættere, som skaber morgendagens virksomheder og job”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.