Stadig mange ledige stillinger i små byggevirksomheder

Ifølge Danmarks Statistik var der 34.500 ledige stillinger på det private arbejdsmarked i 1. kvartal. Og det er ikke mindst de små bygge- og anlægsvirksomheder, der har svært ved at skaffe de medarbejdere, de har brug for.

De ubesatte stillinger udgør to procent af den samlede beskæftigelse. Det er et lille fald i forhold til de foregående kvartaler.

- Selv om der er international usikkerhed, så fastholder dansk økonomi og arbejdsmarkedet en god grundform. De mange ledige stillinger skyldes en kombination af stor aktivitet på arbejdsmarkedet, som giver mange jobskift. Men de er samtidig udtryk for, at mange virksomheder stadig har svært ved at finde medarbejdere. Stillingerne står typisk ubesat i længere tid, siger Bo Sandberg, cheføkonom i Dansk Byggeri.

De små byggevirksomheder har svært ved at skaffe folk

Zoomer man ind på byggeriet, er stemningen skiftet. Efter flere år med fuld tryk på aktiviteten venter Dansk Byggeri nu, at den nu flader ud på et højt niveau, men med faldende aktivitet i andre erhverv inden for byggeriet som for eksempel arkitekterne.

De ubesatte stillinger i bygge- og anlægsbranchen udgør 2,1 procent af beskæftigelsen. Det svarer nogenlunde til gennemsnittet for hele arbejdsmarkedet. Men der er en overvægt af ledige job i de allermindste virksomheder i branchen. De ledige stillinger udgør hele 3,6 procent af beskæftigelsen i byggevirksomheder med 1-9 ansatte.

- En overvægt af ledige stillinger i byggeriets mindste virksomheder dokumenterer, at det især er i det segment, der er vanskeligheder med at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Jobopslagene er ubesatte i længere tid og det er svært for de små lokale virksomheder at konkurrere lønmæssigt med de store, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private16.9.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.