Stadig flere forlader arbejdsløshedskøen

Endnu et fald i ledigheden i september sender antallet af bruttoledige ned under 100.000 personer for første gang i næste 13 år. ”Der er fuld gang i et opsving i dansk økonomi, og de gode tider giver rigtig gode muligheder for, at flere kan finde fodfæste på arbejdsmarkedet”, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH.

Bruttoledigheden faldt med 5.400 fuldtidspersoner i september 2021. Der er aktuelt 94.600 bruttoledige fuldtidspersoner, svarende til 3,3 pct. af arbejdsstyrken. Ledigheden er nu 8.200 fuldtidspersoner lavere, end før coronapandemien brød ud, og dermed også på det laveste niveau i næsten 13 år.

- Den kraftigt stigende efterspørgsel efter arbejdskraft, som vi oplever i øjeblikket, er godt nyt for de personer, som står på kanten af arbejdsmarkedet. Det er nemlig i sådanne tider, at der er rigtig gode mulighed for, at endnu flere kan få foden indenfor på arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen og fortsætter:

- Der er stadig ledige hænder på det danske arbejdsmarked, mens virksomheder på visse områder melder om udfordringer med at skaffe tilstrækkeligt med særligt kvalificeret arbejdskraft. Det er derfor afgørende, at vi med en målrettet indsats for opkvalificering og uddannelse arbejder for at sikre et bedre match mellem den arbejdskraft, som virksomhederne efterspørger, og de kvalifikationer, som arbejdsstyrken har.

- Vi skal gribe opsvingets gyldne mulighed og sørge for, at vi får flere med i arbejdsfællesskabet. Det vil ikke alene gavne den enkelte, som får en mere varig tilknytning til arbejdsmarkedet. Det vil også styrke dansk økonomi på sigt, siger Mette Hørdum Larsen.

Mette Hørdum Larsen: 27 29 17 37.