Forsikring & Pension

Stadig bid i hundene

I gennemsnit kostede et hundebid 4.374 kr. i 2020. Der var lidt færre erstatningssager i forhold til året før - til gengæld var de noget dyrere, viser nye tal fra Forsikringsoplysningen.

Når man har hund, er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring for de skader, den kan gøre på andre. Nye tal viser, at hunden bestemt ikke altid er menneskets bedste ven. I 2020 blev der anmeldt 6.507 skader til forsikringsselskaberne, hvor en hund var skadevolderen - det er lidt færre end året før.

– Til gengæld var skaderne noget dyrere i 2020. Der blev udbetalt 28,5 mio. kr. i erstatninger – omkring 3 mio. kr. mere end året før, siger konsulent Anja Lintrup Sørensen fra Forsikringsoplysningen hos Forsikring & Pension (F&P).

- Skaderne opstår ofte i forbindelse med hundeluftning, eller når hunden er på besøg hos andre. Hundeansvarsforsikringen dækker, hvis din hund gør skade på andre mennesker, dyr eller ting. Den dækker også, hvis din hund er skyld i en trafikulykke, siger Anja Lintrup Sørensen.

Erstatninger for hundebid betales efter reglerne i erstatningsansvarsloven. Der kan være tale om godtgørelse og erstatning for svie og smerte, varige mén, tabt arbejdsfortjeneste og varigt erhvervsevnetab. Der gives også erstatning for tingskader, fx hvis ens tøj er blevet ødelagt.

- Der er objektivt ansvar for hundeejeren. Så er man blevet bidt eller væltet omkuld, har man stort set altid krav på erstatning. Det betyder ikke noget, om man kan bebrejde ejeren for skaden eller ej, siger Anja Lintrup Sørensen.

Man kan dog ikke få erstatning, hvis man er blevet bidt af sin egen hund eller af en hund, man passer for nogen. Og man risikerer en nedsat eller slet ingen erstatning, hvis man selv er skyld i hundeskaden. Fx hvis man ophidser en hund eller leger vildt med den.

Sådan gør du, hvis uheldet er ude

• Få kontaktoplysninger på hundens ejer og giv også dine oplysninger
  • Bed ejeren om at anmelde skade til hundens lovpligtige ansvarsforsikring
  • Få kontaktoplysninger på eventuelle vidner
  • Opsøg skadestue eller egen læge for at blive undersøgt
  • Husk også at anmelde skaden til din egen ulykkesforsikring
  • Hvis hunden ikke er forsikret, kan du anmelde skaden til FAH – der er forsikringsselskabernes garantiordning for uforsikrede hunde.

Chefkonsulent Jørgen Kjær Thomsen - 41 91 91 03

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension