Stadig behov for at granske energispare-ordningen

Landbrug & Fødevarer er tilfreds med, at der er kommet en klarhed om rammerne for energispareordningen, men ordningen bør stadig granskes

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har i dag offentliggjort en kompromisaftale for fortsættelse af energispareordningen mellem ordningens parter og ministeriet.

-       Aftalen har været længe undervejs. Det er afgørende, at der er kommet ro om det operationelle arbejde for dem, der arbejder med de konkrete energispare-projekter ude i vore virksomheder, siger Jens Astrup Madsen, afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer.

Han tilføjer, at der stadig er behov for at granske ordningen.

-       Den kritik, der i lang tid har været i af mangel på gennemsigtighed i, hvad de mange energisparemidler reelt går til, og hvordan de administreres af energiselskaberne bør fortsat kulegraves. Vi håber, at Rigsrevisionens undersøgelse af ordningen kan skabe klarhed om dette, siger han og tilføjer:

-        Den nuværende ordning har i sin grundstruktur været udfordret af høje omkostninger, uklarhed om omkostningseffektiviteten og mangel på effektive kontrolmekanismer. Det er utilfredsstillende og det skal der selvfølgelig rettes op på, siger Jens Astrup Madsen

I forlængelse af PSO-aftalen, er der med dagens kompromisaftale nu også en afklaring af de konkrete reduktionsmekanismer. Solvarme inkluderes i ordningen i fra 2017 til og med første halvår af 2018, mens varmepumper inkluderes fra 2017.

For yderligere kommentar: Afdelingsleder Jens Astrup Madsen, mobil:27245722

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse