Sika Footwear A/S

Sportsteknologi kan afhjælpe ømme fødder og erhvervsskader på danske arbejdspladser

Stødabsorberende teknologi fra sportsverdenen er nøglen til at sikre bedre komfort og arbejdsmiljø efter mange timers arbejde i sikkerhedssko.
Sika Footwear introducerer 14 nye sikkerhedssko fra Eltens Wellmaxx-serie til det danske marked, som med sin særlige sålteknologi modvirker ømme og trætte føder. Foto: Sika Footwear.

Vedvarende gående og stående arbejdsopgaver fører ifølge Arbejdstilsynet til store belastninger i fødderne, som i værste tilfælde kan lede til muskel- og skeletbesvær. Hos den danske producent af sikkerhedssko, Sika Footwear, ønsker man at slå et slag for bedre komfort og et sikrere arbejdsmiljø for alle indenfor byggeri, håndværk og industri, der dagligt tilbringer mange arbejdstimer i sikkerhedssko på hårdt underlag.

I samarbejde med tyske Elten står Sika Footwear bag 14 højkvalitetssikkerhedssko i Wellmaxx-serietil det danske marked. Wellmaxx-serien udnytter en velkendt Infinergy®-teknologi fra de mest avancerede løbesko på markedet, hvor en særlig sålkerne fyldt med små, luftholdige skumperler sikrer en unik støddæmpning og komfort, som reducerer tendensen til ømme og trætte fødder.

Fødderne betyder mere for helbredet, end man tror

Hvis ikke fødderne beskyttes mod stød, kan det føre til mere alvorlige konsekvenser for fysikken end bare ømme og trætte fødder, fortæller Ntsika Aagaard Shange, der er statsautoriseret fodterapeut hos AROS Fodterapi.

– Det handler om at passe på vores fødder, for de betyder meget mere for vores helbred, end de fleste aner. Gennem fødderne udsættes kroppen for mange belastninger i løbet af en lang arbejdsdag, hvor også knæ og ryg modtager mange stød. Personer med mange timers gående eller stående arbejde bør derfor bruge arbejdssko, som afbøder stødene og kontrollerer energien, der modtages fra hvert skridt. Han tilføjer:

– Vi modtager desværre mange patienter på klinikken med erhvervsskader, som kunne være imødekommet, hvis de havde benyttet bedre sikkerhedssko. For i værste tilfælde fører dårligt eller forkert fodtøj til nedslidning af kroppen og mange gener på lang sigt.

Vil sikre den bedste komfort på markedet

Hos Sika Footwear kan man i år fejre 150-års jubilæum, og selvom sikkerhedssko har været obligatoriske på mange arbejdspladser i årtier, oplever Head of Sales and Marketing, Hans Løve, at mange fortsat glemmer væsentlige faktorer såsom pasform og støtte, når de vælger sikkerhedssko. Det vil man gøre op med ved hjælp af Wellmaxx-serien:

– God skokomfort giver et andet overskud på arbejdspladsen, et bedre arbejdsmiljø og mindre slid på kroppen. Vores vision har altid været, at vi vil tilbyde de bedste sikkerhedssko til danskerne, og med Wellmaxx-serien har vi nogen af de mest komfortable og støddæmpende sko tilgængelige på markedet i vores sortiment.

Info: Elten Wellmaxx

• Infinergy® består af mange små luftholdige TPU-perler (ekspanderede thermoplastiske polyurethane)

• Infinergy®-materialet absorberer stød og mindsker tendensen til ømme og trætte fødder. Materialet forbliver elastisk og finder altid tilbage til sin oprindelige form, når presset på sålen reduceres

• Wellmaxx-serien består pt af 14 modeller velegnet til ansatte indenfor industri, byggeri og håndværk

• Wellmaxx-serien er i handlen hos en række danske forhandlere af sikkerhedssko og arbejdsfodtøj

Hans Løve
Head of Sales and Marketing, Sika Footwear
hl@sikafootwear.dk

Små, luftholdige skumperler i sålen på den nye Wellmaxx-serie sikrer en unik støddæmpning og komfort for brugeren. Foto: Sika Footwear.
Sikkerhedsskoene fra Eltens nye Wellmaxx-serie absorberer de mange stød, som fødderne udsættes for ved gående og stående arbejde på hårde overflader. Foto: Sika Footwear.

Information om Sika Footwear A/S

Sika Footwear A/S
Hi-Park 301
7400 Herning