Sports Group Denmark og SPORT 24 går sammen om at hjælpe udsatte børn ind i sporten

Fritidsaktiviteter starter op igen efter ferien, men mange udsatte børn står udenfor de vigtige fællesskaber. Sports Group Denmark og SPORT 24 går nu sammen med Røde Kors om at børnene ind i sport- og fritidsaktiviteter.

Skolernes sommerferie lakker mod enden, et nyt skoleår står for døren, og fritidsaktiviteterne starter op igen. Mens mange snører fodboldstøvlerne, tager spejderjakken på eller finder danseskoene frem, står udsatte børn udenfor fællesskaberne. For det kan være svært at få råd til kontingenter og dyrt udstyr.

”Sport og fritidsaktiviteter er enormt vigtigt for børns trivsel, fordi det danner rammen om gode fællesskaber og stærke relationer. Det er fællesskaber, som alle børn i Danmark bør have mulighed for at blive en del af, og derfor arbejder vi for at hjælpe børn fra sårbare familier ind i fritidslivet,” siger Marie-Louise Gotholdt, national chef i Røde Kors.

Næsten 50.000 børn og unge i Danmark er udsatte, viser de seneste tal fra Danmarks Statistik fra 2019. Derfor har Sports Group Denmark, der designer og fremstiller sportstøj- og udstyr, og butikskæden SPORT 24 doneret en halv million til Røde Kors’ arbejde for at hjælpe udsatte børn ind i sport- og fritidsaktiviteter.

Gavekort til vigtige fællesskaber

Donationen går til gavekort på 1.000 kroner til SPORT 24’s butikker rundt i hele landet, så familierne kan købe alt fra håndboldsko og tennisketcher til yogamåtter og joggingtøj. Derfor kan SPORT 24 og Sports Group Denmark sammen med Røde Kors hjælpe 500 udsatte børnefamilier ind i fritidslivet efter ferien.

”Sports Group Denmark og vores ansatte sætter stor ære i at kunne arbejde sammen med Røde Kors omkring børn og sport. Røde Kors har et værdisæt, som ligger meget tæt på vores egen omkring samfundssind, og det at skulle hjælpe og gøre en forskel, hvor man kan. At vi så kan skabe fælles front i samarbejde med SPORT24, vores største kunde i Danmark, på dette projekt og hjælpe andre mennesker til at få det bedre, giver så meget mening for os,” siger Bjarne Jeppesen, CEO i Sports Group Denmark.

Over sommeren har SPORT 24 også støttet Røde Kors’ feriehjælpskampagne for at give sårbare børnefamilier gode oplevelser og ferieminder. Lars Elsborg, direktør i SPORT 24, ser frem til samarbejdet med Sports Group Denmark og Røde Kors om at hjælpe udsatte børn ind i sporten for at styrke deres trivsel.

”Når man som virksomhed ønsker at gøre en forskel, kan det være kompliceret og svært at finde de rigtige samarbejdspartnere. Men valget var ikke svært, da vi blev præsenteret for de tanker og ideer, der ligger bag Røde Kors’ projekt, som støtter udsatte børn og familiers muligheder for at dyrke sport og være en del af dette vigtige fællesskab. Røde Kors gør en forskel og vi er glade og stolte over at kunne bidrage,” siger Lars Elsborg.