Spis trygt kød trods MRSA

MRSA på kød udgør ikke nogen fare for mennesker. Derfor kan man trygt spise dansk svinekød

Fødevarestyrelsen har i en ny undersøgelse påvist, at der er husdyr-MRSA på knap halvdelen af det danske svinekød.

Hvis man har mediernes dækning af MRSA-problemerne i frisk erindring, kan man let blive bekymret, når man ser den slags tal. Men det er der ingen grund til. MRSA på kød smitter nemlig ikke mennesker.

Det har den såkaldte DANMAP-styregruppe, med repræsenter fra flere sundhedsmyndigheder, slået fast. I efteråret 2011 anbefalede DANMAP-styregruppen at nedprioritere undersøgelser af husdyr-MRSA i svine-, okse- og kyllingekød med den begrundelse, at MRSA i kød ikke udgjorde en risiko for fødevaresikkerheden.

Samme anbefaling lød i 2014 fra MRSA-ekspertgruppen, der er nedsat af fødevareministeren.

Udtalelserne fra DANMAP-styregruppen og MRSA-ekspertgruppen underbygger, at kød ikke betragtes som smittekilde, påpeger Jan Dahl, chefkonsulent i Landbrug og Fødevarer.

- Antibiotika-resistens har stor betydning for behandling af mennesker med livstruende sygdomme. Derfor arbejder landbruget tæt sammen med myndigheder og forskningsinstitutioner om at reducere antibiotika-forbrug og deraf følgende resistens hos bakterier fra dyr. Men det er altså ikke MRSA fra kød, der er problemet. Danskerne kan derfor tage det danske kvalitetskød på tallerkenen. MRSA eller ej, siger Jan Dahl.

Christian Fink Hansen, sektordirektør for svineproduktion, supplerer:

- I en nylig rapport fra EU er Danmark fremhævet som mønsterland for, hvordan antibiotika-forbrug i landbruget kan reduceres og kontrolleres. Danmark fremhæves for allerede at have indført de anbefalinger, som EU foreslår.

Yderligere kommentarer:
Chefkonsulent Jan Dahl via pressechef Søren Andersen, mobil: 21567011

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance