Spiller du Tænkeboks, Løgn eller Snyd?

De fleste danskere kender og har flere gange prøvet at spille terningspillet ’Snyd’, men på tværs af landsdelene er der stor forskel på, hvad man kalder spillet.

Snyd, Tænkeboks, Løgn eller Rafle – kært barn har mange navne.

Terningspillet, hvor det er helt i orden at snyde de andre deltage, kaldes noget forskelligt, afhængigt af hvor du bor i Danmark. Det viser en ny undersøgelse blandt ca. 800 danske spillere, som Danske Spil står bag.

På øerne er Snyd tilsyneladende det mest udbredte navn. Blandt de adspurgte fynboer er det 69 procent, der bruger det navn om det klassiske terningspil, mens det på Sjælland er 63 procent.

I Jylland er det langt færre. Her er det kun 42 procent, der kalder spillet Snyd. Og i det jyske er der lige så mange, der kender spillet som Tænkeboks; nemlig 41 procent.

Flere end 8 ud af 10 kender spillet
Selvom spillet går under forskellige navne i de forskellige dele af Danmark, så er det populært overalt. Hele 83 procent kender spillet, og 8 ud af 10 har prøvet at spille det ’mange’ eller ’en del’ gange.

Ifølge undersøgelsen har ca. 17 procent af danskere aldrig prøvet spillet, hvor man på skift skal forsøge at gætte, hvor mange antal identiske øjne der findes under alle raflebægerne. De får nu mulighed for at hoppe med på vognen. Danske Spil har nemlig udviklet en digital udgave af det populære spil, som kan spilles i Spillehjørnet på nettet eller mobilen.

Man kan spille op til fire personer ad gangen. Det kan være spillere, man ikke kender, eller venner og familie, som kan inviteres til at spille i en lukket gruppe.

Det er ikke nødvendigt at finde den store pengepung frem, for det er muligt at spille for helt ned til otte kroner pr. spil.

Fynboerne snyder mest - sjællænderne mindst
Hvis man skal tro undersøgelsen, så er der i øvrigt nogenlunde lige mange danskere, der snyder ved fx at dreje på terningerne, når de spiller Snyd med rigtige terninger og raflebægre. Og det er altså ikke tilladt på trods af spillets navn.

Noget tyder dog på, at der er grund til at være ekstra varsom, hvis man spiller mod fynboer. 20 procent af fynboerne svarer nemlig, at de snyder eller nogle gange kan finde på det. I Jylland og på Sjælland er det henholdsvis 19 og 16 procent, der ikke går af vejen for at bruge ufine metoder.

Pressechef i Danske Spil, Thomas Bille Winkel, 40 91 98 78, tobw@danskespil.dk