Spil-id bliver obligatorisk for alle spiludbydere

Fra nytår skal alle udbydere af spil i butikker og kiosker registrere deres spillere. Danske Spil ser frem til fair konkurrence på markedet

Siden november sidste år har du ikke kunnet spille Oddset, Dantoto og Tips, medmindre du brugte et personligt Spil-id. Danske Spil indførte i efteråret 2020 registreret spil for at beskytte unge mennesker under 18 år mod ludomani samt forhindre matchfixing og hvidvask i forbindelse med sportsvæddemål. Nu skal det gøres obligatorisk for alle spiludbydere i retail at registrere kundernes spil.

​-Vi er glade for, at regeringen foreslår, at der indføres et Spil-id for alle spiludbydere i Danmark. Danske spil er altid gået forrest på ansvarlighed og indførte personligt Spil-id netop for at beskytte de unge og sporten. Desværre fulgte vores konkurrenter ikke trop af frivillighedens vej, så derfor er vi glade for, at det nu bliver et lovkrav for alle, så vi sikrer en fair konkurrence, siger adm. direktør i Danske Licens Spil, Niels Erik Folmann.

Ifølge udspillet skal konkurrenterne have en IT-løsning, der sikrer personligt Spil-id, klar pr. 1. januar 2022. Så selvom Niels Erik Folmann er tilfreds med, at konkurrencen på markedet nu bliver ens for alle, så ærgrer han sig over, at konkurrenterne et stykke tid endnu kan fortsætte med at lade kunderne spille uregistreret.

-Vi har et kæmpe sportsår foran os med både EM og OL/PL, hvilket naturligvis vil tiltrække rigtig mange danskere med en sportsinteresse, de gerne sætter penge på. Jeg håber således, at danskerne bakker op om deres eget spilleselskab og spiller under trygge rammer hos vores mange forhandlere.