Danmarks IdrætsforbundDanmarks Idrætsforbund

Spejdere og DIF sammen om naturcamps for veteranfamilier

Nyt samarbejde mellem idrætten og spejderne skal gennem oplevelser i naturen forbedre rammerne for psykisk og fysisk skadede veteraner og deres familier.

DIF Soldaterprojekt, der arbejder med at gøre livet bedre for fysisk og psykisk sårede veteraner via idræt og fællesskaber, har indgået samarbejde med Det Danske Spejderkorps.

Samarbejdet betyder blandt andet, at de to organisationer i fællesskab fremadrettet vil afholde familiecamps for skadede veteraner og deres pårørende. Første camp finder sted 1.- 3. juni på Thurøbund Spejdercenter ved Svendborg. Med udgangspunkt i de skadede veteraners indgående erfaring med naturen, tager familiecampen afsæt i nærværet og fællesskabet i naturen. På campen kan familierne blandt andet sammen lære at sejle, lave mad over bål og sove i telt. Aktiviteterne sker i samarbejde med Det Danske Spejderkorps.

”Det, vi som spejdere kan i det her projekt, er at bidrage naturligt med viden og aktiviteter omkring børn, unge og friluftsliv, så de deltagende familier kan få nogle gode og positive oplevelser sammen. Vores frivillige spejderledere på Thurøbund Spejdercenter har virkelig taget projektet til sig og glæder sig meget til at byde alle familierne velkommen. Vi ser frem til at udvikle projektet yderligere i 2019 sammen med DIF, hvor vi blandt andet tilbyder en hel uges camp for veteranerne og deres pårørende,” siger Benedikte Marie Kaalund, generalsekretær for Det Danske Spejderkorps.

Hun suppleres af DIF’s administrerende direktør, Morten Mølholm Hansen:

”Vi er meget glade for at have indgået denne aftale mellem DIF Soldaterprojekt og Det Danske Spejderkorps. Samarbejder på tværs af organisationer og fagområder er vigtige i bestræbelsen på at hjælpe skadede veteraner videre i livet,” siger DIF’s direktør, Morten Mølholm Hansen. Han fortsætter:

”De skadede veteraner, som er en del af DIF Soldaterprojekt, har alle tidligere været meget aktive naturen gennem deres job. Det er her, de føler sig trygge og stærke, og derfor er naturen et vigtigt element i tilbuddene i DIF Soldaterprojekt. Fysisk aktivitet i naturen ligger tæt op af Det Danske Spejderkorps’ grundlæggende metoder og værdier, og spejdernes erfaring og viden om friluftsliv for børn og voksne giver et godt udgangspunkt for samarbejdet mellem de to organisationer.”

Læs mere om DIF Soldaterprojekt http://www.difsoldaterprojekt.dk/

Læs mere om Det Danske Spejderkorps https://dds.dk/

Yderligere information:

Benedikte Marie Kaalund, generalsekretær for Det Danske Spejderkorps, mobil 27 75 75 36

Morten Mølholm Hansen, direktør i DIF, mobil 21 66 37 74

43 26 26 26http://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.