Speditionsbranchen i fremgang

Særligt de mellemstore speditører har fart på

København, 6. februar 2017

Det er gode tider for de danske speditører: Indtjeningen er på vej op, effektiviteten stiger, og hele 60 pct. af virksomhederne vurderes i dag som værende meget sunde. Det viser en ny analyse fra Deloitte. Bedst går det for de mellemstore speditører, der står for den største fremgang. Men den indbyrdes konkurrence om at sikre sig aftaler med de store transportkøbere er taget til i styrke.

- Læser man de seneste årsregnskaber, må man konstatere, at det generelt går godt for den danske speditionsbranche. Det gennemsnitlige primære resultat er steget med hele 11,2 pct. i forhold til året før og lander således på 6,5 mio. kr. Det er en glædelig udvikling, siger partner i Deloitte, Peder R. Pedersen.

Ifølge Peder R. Pedersen er resultaterne så gode, at seks ud af 10 speditører i dag falder i kategorien ’meget sunde’:

- Vi siger altid, at en virksomhed er sund, når man har et højt afkast af den investerede kapital og samtidig også er polstret, så man kan klare dårligere tider. Den kategori tilhører 60 pct. af de danske speditører.

- Samtidig befinder blot 7,8 pct. af virksomhederne sig i den modsatte ende af spektret, hvor der er en overhængende fare for at gå konkurs. Det er et meget lavt tal og vidner om en branche, der tydeligvis er velfungerende, siger han.

Det er dog ikke alle speditionsvirksomheder, der klarer sig lige godt i analysen. De mellemstore står for den største fremgang:

- Flere af de mellemstore virksomheder med 26-100 ansatte har fundet en rigtig god forretningsmodel, hvor de både arbejder effektivt og også er gode til at tjene penge.

- Blandt de helt store virksomheder ser vi dog også en fremgang, men den er langt mere moderat. En del af forklaringen skal bl.a. findes i en højere pengebinding, der typisk opstår, når man er ude at konkurrere om de helt store kontrakter. Her er der ofte lange betalingsfrister, hvilket har stor betydning for cash-flow og likviditet, siger Peder R. Pedersen.

Ifølge de seneste regnskaber har 87 pct. af speditørvirksomhederne formået at skabe overskud. 75 pct. har skabt stabile overskud over en 3-årig periode.

Om undersøgelsen:

Deloittes Transportanalyse er baseret på tal fra 158 speditører og 730 vognmænd. Den bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater i branchen.

pepedersen@deloitte.dk

Peder R. Pedersen

Peder R. Pedersen er partner i Deloitte og ekspert i speditionsbranchen.