Sparekassen Sjælland

Sparekassen Sjælland: 1. kvartal - fortsat optimisme

Sparekassen Sjælland–Fyn-koncernen er kommet godt fra start i 2016. Resultatet efter skat for første kvartal lyder på 61 mio. kr. – hvilket er en stigning på 38 % i forhold til 2015 – og betragtes som tilfredsstillende. Kvartalets overskud resulterer i en forrentning af primo egenkapitalen på 9,9 % p.a.
Sparekassen Sjællands hovedsæde, Holbæk

Resultatet underbygger sparekassens udmelding i forbindelse med årsrapporten 2015: Der er derfor fortsat god grund til optimisme.

Faldende nedskrivninger og tilfredsstillende kundetilgang

Nedskrivningerne falder med 27 % som et udtryk for, at kreditbogen er i klar bedring. Kundetilgangen er samtidig på et meget tilfredsstillende niveau og begrænser faldet i gebyrindtægterne til 3 %.

”Vores særlige forretningsmodel med fokus på samfundsansvar begynder at bære frugt, som vi kan aflæse på vores kundetilgang. Det har været et langt sejt træk. Vi har desuden stort momentum på privatudlån, og de mindre virksomheder der er koncernens kernefokus. Samtidig er eksponeringen på landbrug moderat med 8 %, og selvom det koster lidt nedskrivninger nu her i 1. kvartal i år, fylder krisen i landbruget ikke meget i koncernen, ” siger administrerende direktør Lars Petersson.

Omsætningen og priserne på ejendomme stiger særligt i København og på Sjælland. En udvikling der er ganske positiv for sparekassen.

Filialstrategi – nye filialer på vej

Den valgte filialstrategi fortsætter med etablering af nye filialer i 2016 i Nyborg, Helsingør, Greve og Hundested (hotspot). Herudover fastholder koncernen strategien om ikke at lukke filialer i de mindre bysamfund, hvor sparekassen er, bliver og udvikler.

Kontakt: presse og direktionsrådgiver Jan Løve, mobil 40 10 76 44, jal@spks.dk

Sparekassen Sjællands hovedsæde, Holbæk

Information om Sparekassen Sjælland

Sparekassen Sjælland
Isefjords Alle 5
4300 Holbæk

59 48 11 11https://www.spks.dk/

Sparekassen Sjælland er landets ældste sparekasse - grundlagt i 1825.

Sparekassens vision er at medvirke til at gøre Sjælland til et bedre sted at leve, arbejde og drive virksomhed.

Med 31 privatfilialer og to erhvervscentre på Sjælland er Sparekassen Sjælland et stærkt lokalt alternativ, der tager medansvar i lokalområderne.

Sparekassen Sjælland og Sparekassen Fyn udgør sammen Sparekassen Sjælland-Fyn-Koncernen.

Følg pressemeddelelser fra Sparekassen Sjælland

Flere pressemeddelelser fra Sparekassen Sjælland

Sparekassen Sjælland åbner Hot-Spot i Hundested11.10.2016 16:42:58 CEST | Pressemeddelelse

Lokalsamfundet i Hundested står uden pengeinstitut, men det gør Sparekassen Sjælland nu noget ved, når landets ældste sparekasse til december i år åbner en ny lokal afdeling - et såkaldt sparekasse Hot-Spot - på Jernbanegade 2. Vi ser frem til at være en aktiv del af fællesskabet og lokalsamfundet i Hundested, og vi har derfor ansat to lokalt forankrede rådgivere med års erfaring for udviklingen og levevilkårene i Hundested. Vores etablering i Hundested er også et udtryk for vores ønske og strategi om at være hele Sjællands sparekasse også i de mindre lokalsamfund”, siger administrerende direktør i Sparekassen Sjælland Lars Petersson. Hvad er et sparekasse Hot-Spot? Sparekassens Hot-Spot i Jernbanegade 2 i Hundested kommer til at indeholde en særlig lobby, hvor alle med betalingskort kan lukke sig ind døgnet rundt. Lobbyen er blandt andet udstyret med automatiske betjeningsmuligheder, der for eksempel kan imødekomme detailhandelens behov for møntruller og optælling og indbetaling af mø