Sparekassen Kronjylland støtter fællesskaber med 300.000 kr.

Med fokus på fællesskab har Sparekassen Kronjylland uddelt i alt 300.000 kr. til 10 foreninger og organisationer, der alle er med til at inkludere og rumme mange forskellige mennesker.

Som en del af Garant-millionen har Sparekassen Kronjylland uddelt 300.000 kr. til 10 fællesskaber, der alle er med til at inkludere og rumme mange forskellige mennesker.

Dans, sang, teater, sport, spil, samvær og oplevelser. Gode fællesskaber findes i mange former, men fælles for dem er, at de øger menneskers trivsel og livskvalitet. Derfor har Sparekassen Kronjylland sat fokus på fællesskaber ved den første uddeling fra Garant-millionen, og det er nu kommet 10 fællesskaber til gavn.

Støtte til inkluderende fællesskaber

Garant-millionen er en million kroner, som Sparekassen uddeler hvert år, og hvor Sparekassens garanter indstiller forskellige formål til en donation. Pengene uddeles over tre gange hen over året, og hver uddeling har et bestemt tema. Det første tema var fællesskaber.

- Vi fik 100 indstillinger, og der var mange virkelig gode formål, som gør en kæmpe forskel i samfundet. Det er fantastisk at se, hvordan de her fællesskaber inkluderer og rummer mange forskellige mennesker, og hvordan de er med til at sikre, at alle kan være en del af et fællesskab. Det ville vi gerne støtte op om, fortæller Marlene Bay Møller, der er områdedirektør for HR og Kommunikation i Sparekassen Kronjylland.

25.000 kr. til dans og gymnastik for specialbørn

Et fællesskab, der har modtaget en donation, er foreningen Bevægelsesglæde i Aarhus, der tilbyder danse- og gymnastikhold for børn, unge og voksne med udviklingshandicap og generelle indlæringsvanskeligheder.

- Det betyder meget for de her børn og unge, at de er en del af et fællesskab. Mange af dem har ikke et fællesskab udover deres skole og familie, og når man går på specialskole, bor man ofte langt fra sine venner. Samtidig kan det være svært at være med i en almen forening, fortæller Katrine Bønnerup, der er formand for Bevægelsesglæde.

Foreningen har fået 25.000 kroner fra Garant-millionen, og pengene skal gå til at oprette flere hold, så flere børn og unge med særlige udfordringer kan gå til gymnastik og dans.

10.000 kr. til social cafe for udsatte borgere

Et andet fællesskab, der har modtaget en donation, er den sociale cafe, Den Blå Paraply, i Randers. Her tilbyder de hver dag et varmt frokostmåltid samt socialt samvær for mennesker med misbrug, psykisk sygdom og ensomhed inde på livet. Det er én af cafeens frivillige, der har indstillet Den Blå Paraply til en donation fra Garant-millionen.

- Jeg indstillede Den Blå Paraply, fordi jeg har oplevet, hvor stor en forskel stedet gør for de mennesker, der kommer her og har et fællesskab omkring måltidet, fortæller Tove Smith Nikolajsen.

Den Blå Paraply har fået 10.000 kr. fra Garant-millionen, og en del af pengene er gået til et nyt komfur, ligesom de drømmer de om at indrette et hyggerum, der kan give plads til samtaler og ro.

Garant-millionen har støttet 10 fællesskaber

I alt 10 fællesskaber har modtaget en donation fra Garant-millionen. De 10 er:

• Den Blå Paraply, 10.000 kr.
  • Randers Sportsdykkerklub, juniorafdelingen, 60.000 kr.
  • KIF Bowls, 10.000 kr.
  • KULTUR for børn, 25.000 kr.
  • Bevægelsesglæde, 25.000 kr.
  • Søhusparkens Venner, 10.000 kr.
  • Dansk Blindesamfund, Aalborg, 70.000 kr.
  • Kulturforeningen Ja Dak, 50.000 kr.
  • Teaterskolen Kastali’a, 30.000 kr.
  • Stoholm IF’s fodboldafdeling, 10.000 kr.

Næste uddeling fra Garant-millionen bliver i 2023 og vil have fokus på tryghed.

Ny områdedirektør for kredit i Sparekassen Kronjylland10.11.2022 09:00:46 CET | Pressemeddelelse

Allan Holbæk Thomsen skal fremover stå i spidsen for kreditarbejdet i Sparekassen Kronjylland. Her er han nyudnævnt områdedirektør for kredit og indtræder desuden i Sparekassen Kronjyllands øverste daglige ledelse. Han kommer fra en stilling som kreditdirektør i Sparekassen Danmark, og det er en meget erfaren leder og kreditmand, der nu kommer til Sparekassen Kronjylland. De første cirka 25 år i karrieren blev brugt helt ude hos kunderne som først rådgiver og siden erhvervskundechef og underdirektør i Sparekassen Himmerland. I 2011 blev han kreditchef samme sted, og da Sparekassen Himmerland i 2014 fusionerede med Sparekassen Hobro og blev til Jutlander Bank, fik han titel af kredit- og vicedirektør med ansvar for den fusionerede kreditafdeling. Da Jutlander Bank i 2021 fusionerede til Sparekassen Danmark fortsatte han som nævnt som kreditdirektør i den fusionerede sparekasse. Han tiltræder i Sparekassen Kronjylland senest 1. januar. Her afløser han Sigurd L. Simmelsgaard, der skifter

Sparekassen Kronjylland fjerner negative renter for privatkunder25.7.2022 11:27:48 CEST | Pressemeddelelse

Fra 15. august skal privatkunder ikke betale negative renter for indlån i Sparekassen Kronjylland. I stedet bliver indlånsrenten 0 procent for alle privatkunder. Det sker i forlængelse af den renteændring, som Den Europæiske Centralbank og Nationalbanken besluttede i sidste uge. Fra 15. august bliver renten for erhvervskunder desuden hævet fra minus 0,95 procent til minus 0,45 procent, hvilket matcher den seneste ændring fra Nationalbanken.