Sparekassen Kronjylland med historisk godt resultat

Fortsætter væksten i hele landet og opjusterer markant
Sparekassen Kronjylland opjusterer sine forventninger til resultatet før skat for hele året til mellem 420 millioner og 480 millioner kroner. Hidtil var de udmeldte forventninger et resultat før skat på mellem 180 millioner og 280 millioner kroner.

Kunderne i Sparekassen Kronjylland har indtil videre klaret sig bedre gennem krisen end frygtet. Sammen med stor aktivitet på boligmarkedet og en fortsat tilgang af nye kunder er det den primære årsag til, at garantsparekassen har opnået sit bedste halvårsresultat i dens snart 192-årige historie.

- De små og mellemstore danske virksomheder har generelt klaret krisen imponerende flot. De har kæmpet og fundet nye forretninger, hvor de eksisterende er forsvundet. Det har både de, deres medarbejdere og samfundet haft glæde af, og det har vi også. Vi har blandt andet sænket vores ledelsesmæssige skøn til fremtidige tab med 32 millioner kroner, og det smitter naturligvis positivt af på resultatet for første halvår, forklarer adm. direktør Klaus Skjødt.

Sparekassen Kronjyllands resultat før skat lander på 266 millioner kroner. For hele året havde sparekassen forventet en indtjening på mellem 180 millioner kroner og 280 millioner kroner, så allerede nu er den tæt på at nå toppen af de forventninger. Udover tilbageførte nedskrivninger er det ikke mindst aktiviteten på boligmarkedet, der viser sig i regnskabet.

- Vi har flere gange i første halvår slået vores egne rekorder for antallet af boligsager – ikke mindst bolighandler. Det særligt positive er, at der har været gang i handlerne i hele landet og ikke kun de større byer. Det har givet travlhed, men vi har heldigvis kunnet hjælpe rigtig mange til at købe netop deres drømmebolig. Derudover er det selvfølgelig også positivt for os, at aktiviteten viser sig i vores indtjening, siger Klaus Skjødt.

Indtægterne fra gebyrer og provision er steget med 13 procent i forhold til første halvår 2020. Klaus Skjødt forventer ikke samme stigning i andet halvår, men tror på fortsat høj aktivitet.

- Det ser ud til, at boligmarkedet bevæger sig mod mere normale tilstande. Til gengæld ser vi, at flere og flere af vores kunder investerer på de finansielle markeder, ligesom vores erhvervskunder igen begynder at låne penge til investeringer i deres virksomhed. Derfor forventer jeg også et travlt andet halvår, hvor vi forhåbentlig får mulighed for at møde en masse af vores kunder fysisk, lyder det fra Klaus Skjødt.

Han fortæller, at Sparekassens rådgivere nu er i fuld gang med at møde deres kunder uden en helt masse corona-restriktioner.

- Vi har haft pæn succes med netmøder, men vi kan også mærke, at en del kunder foretrækker det fysiske møde, når vi skal hele vejen rundt om deres økonomi. Det er godt igen at kunne se hinanden i øjnene uden at have en skærm imellem, selv om vi helt sikkert også kommer til at bruge netmøder i en lang række situationer fremadrettet, vurderer Klaus Skjødt, der også tror på, at arbejdet med nye kunder bliver nemmere i andet halvår.

- Det er ofte via relationer og netværk, at vi tiltrækker nye kunder. Det har der været nogle naturlige begrænsninger på, og derfor glæder vi os selvfølgelig til, at vi igen kan deltage fuldt ud i de aktiviteter. Heldigvis har vi gennem hele corona-perioden formået at tiltrække mange nye kunder blandt andet på grund af henvisninger fra andre tilfredse kunder og de seneste års kåringer som pengeinstituttet med de mest tilfredse kunder. Men vi tror også på, at der er et endnu større potentiale, når vi kan mødes i netværk, foreninger og lignende, ligesom nogle foretrækker, at deres første møde med en rådgiver er fysisk, forklarer Klaus Skjødt, der også glæder sig til at åbne en ny afdeling i Roskilde.

- Vi har længe gerne villet åbne i Roskilde og har nu fundet de helt rigtige medarbejdere. Vi har stor erfaring med at åbne nye afdelinger, så vi har en stor tro på, at det også her bliver en succes, slår Klaus Skjødt fast.

Afdelingen i Roskilde bliver Sparekassen Kronjyllands 8. på Sjælland. Over de seneste år har sparekassen åbnet ni nye afdelinger, hvilket har været en stor succes. De nye afdelinger bidrager blandt andet med et væsentligt millionbeløb til Sparekassens indtjening.

I forbindelse med halvårsregnskabet opjusterer Sparekassen Kronjylland sine forventninger til resultatet før skat for hele året til mellem 420 millioner og 480 millioner kroner. Hidtil var de udmeldte forventninger et resultat før skat på mellem 180 millioner og 280 millioner kroner.

Adm. direktør Klaus Skjødt via 89 12 24 13

Adm. direktør Klaus Skjødt glæder sig blandt andet over, at det nu igen er muligt at holde fysiske møder.