Sparekassen Kronjylland indgår ESG-samarbejde med Nasdaq

For at forbedre kvaliteten af ESG-data har Sparekassen Kronjylland indgået en samarbejdsaftale med Nasdaq.

Hvor meget CO2 udleder Sparekassens investeringer, og hvilke miljømæssige og sociale konsekvenser har investeringerne? Det er nogle af de spørgsmål, som Nasdaq skal levere svar på som Sparekassens nye dataleverandør på ESG-området.

Nasdaq-samarbejde sikrer compliance med ESG-regler

Aftalen med Nasdaq sikrer, at Sparekassen fremadrettet kan rapportere på de 18 såkaldte PAI-indikatorer (Principal Adverse Impact-indikatorer), der rapporterer på investeringernes konsekvenser for miljø-, sociale og ledelsesmæssige forhold, herunder CO2-udledning.

- Vi er glade for samarbejdet med Nasdaq, der betyder, at vi mere end lever op til de regulatoriske forpligtelser, vi har i forhold til EU’s disclosureforordning. Samtidig ser vi muligheder i på sigt at gøre data tilgængelig for vores kunder i netbank, så de for eksempel kan se, hvor meget CO2 deres investeringer udleder, forklarer Anders Balle Rasmussen, områdedirektør for Forretningsudvikling, Finans og Governance i Sparekassen Kronjylland.

Hos Nasdaq er de også glade for samarbejdet med Sparekassen Kronjylland.

- Vi er meget stolte over at være valgt som leverandør og glæder os til samarbejdet med Sparekassen Kronjylland. For Nasdaq er rollen som brobygger mellem udstedere og investorer helt central. Vi fokuserer på at gøre det nemmere for de finansielle aktører at nå i mål med den bæredygtige dagsorden. Det skal være enkelt for noterede selskaber og banker at formidle ESG-fodaftryk på en måde, der dels hjælper dem til at efterleve lovkrav, men i høj grad også giver investorer den nødvendige indsigt og transparens til at træffe bæredygtige investeringsbeslutninger, udtaler Sylvester Andersen, AVP Nasdaq Copenhagen.

ESG-data skal føre til CO2-reduktioner

Nasdaq har allerede leveret data til opgørelsen af CO2-udledningen fra Sparekassens egenbeholdning samt puljeinvesteringer i 2021.

- Med opgørelsen har vi fået en indikation af de væsentligste udledningskilder fra Sparekassens investeringer. Nu vil vi bruge opgørelsen i det videre arbejde med at identificere mulighederne for at reducere vores CO2-udledning, udtaler Anders Balle Rasmussen afslutningsvis.

Ny områdedirektør for kredit i Sparekassen Kronjylland10.11.2022 09:00:46 CET | Pressemeddelelse

Allan Holbæk Thomsen skal fremover stå i spidsen for kreditarbejdet i Sparekassen Kronjylland. Her er han nyudnævnt områdedirektør for kredit og indtræder desuden i Sparekassen Kronjyllands øverste daglige ledelse. Han kommer fra en stilling som kreditdirektør i Sparekassen Danmark, og det er en meget erfaren leder og kreditmand, der nu kommer til Sparekassen Kronjylland. De første cirka 25 år i karrieren blev brugt helt ude hos kunderne som først rådgiver og siden erhvervskundechef og underdirektør i Sparekassen Himmerland. I 2011 blev han kreditchef samme sted, og da Sparekassen Himmerland i 2014 fusionerede med Sparekassen Hobro og blev til Jutlander Bank, fik han titel af kredit- og vicedirektør med ansvar for den fusionerede kreditafdeling. Da Jutlander Bank i 2021 fusionerede til Sparekassen Danmark fortsatte han som nævnt som kreditdirektør i den fusionerede sparekasse. Han tiltræder i Sparekassen Kronjylland senest 1. januar. Her afløser han Sigurd L. Simmelsgaard, der skifter

Sparekassen Kronjylland fjerner negative renter for privatkunder25.7.2022 11:27:48 CEST | Pressemeddelelse

Fra 15. august skal privatkunder ikke betale negative renter for indlån i Sparekassen Kronjylland. I stedet bliver indlånsrenten 0 procent for alle privatkunder. Det sker i forlængelse af den renteændring, som Den Europæiske Centralbank og Nationalbanken besluttede i sidste uge. Fra 15. august bliver renten for erhvervskunder desuden hævet fra minus 0,95 procent til minus 0,45 procent, hvilket matcher den seneste ændring fra Nationalbanken.