Spar på energien – men ikke på sikkerheden

FARLIG TENDENS: De stigende energipriser får mange danskere til at se sig om efter alternative energikilder. GF Forsikring råder dog til, at man får tjekket, om det alternative brændsel passer til fyret. Forkert brug af brændsel kan nemlig være skyld i brand.
GF Forsikring råder til, at man får tjekket, om det alternative brændsel passer til fyret, da forkert brug af brændsel kan være skyld i brand. (Foto: Colourbox)

Priserne og efterspørgslen på brænde og træpiller stiger i denne tid som følge af, at gas- og elpriserne er på himmelflugt. Det får mange danskere til at fyre med alternativt brændsel som fx solsikkepiller og flis – men det er ikke alt brandbart materiale, der er lige velegnet til fyret.

- Det er desværre sandsynligt, at vi i den kommende tid vil se brande opstå som følge af, at der bliver fyret med brændsel, som ikke er beregnet til fyret. Hvis fx millimeterstørrelsen på pillerne ikke passer til fyret – eller hvis der bliver brugt andet alternativt brandbart materiale som fx flis, kan der opstå brand, fortæller Per Haulund, skadedirektør i GF Forsikring. Og han fortsætter:

. Vi vil henover vinteren muligvis også se flere skorstensbrænde, som opstår på grund af løbesod, der igen opstår som følge af vådt eller fugtigt brændsel. Så et par gode råd herfra er først og fremmest at få tjekket sin skorsten – og så ellers fyre med tørt brændsel, der er beregnet til det fyr, man nu engang har. Og endelig: Husk altid at have installeret en røgalarm.

Per Haulund fremhæver desuden, at det er en god idé at kontakte en skorstensfejer, hvis man er i tvivl om, hvad man må fyre med.

***Faktaboks***

Gode råd til at forebygge brand i fyringssæsonen:

• En skorstensbrand opstår typisk, når et sodlag på indersiden af skorstenen antændes. Få derfor lavet et tjek af skorstenen, fyret og brændeovnen, inden du begynder at fyre.
  • Fyr kun med tørt og rent træ.
  • Tilfør altid rigeligt luft, både under optænding, men også når der er fuld gang i brændeovnen.
  • Luk aldrig helt ned for spjældet under fyringen, heller ikke for at spare på brændslet eller for natten. Uforbrændte røggasser kan afsætte et sodlag på indersiden af skorstenen.
  • Hvis der opstår skorstensbrand: Ring 112 og luk alle luftventiler i brændeovnen.
  • Sluk ikke branden ved at hælde vand på skorstenen. Det kan få den til at flække, så branden breder sig.