Spar op til 4.000 kroner ved at pendle i København

Der er fuld gang i boligsøgningen på BoligPortal, og det er som vanligt årets travleste tid på lejeboligmarkedet. Tag lige et kig udenfor indre København, når du jagter lejebolig – der er mange penge at spare.

Det er højsæson for lejeboligjagt, og BoligPortal oplever lige nu årets største efterspørgsel på lejeboliger – og det gælder særligt for boligsøgende i København-området. Derfor kan det som boligsøgende være en udbytterig ide at kigge uden for de mest populære boligområder i centrum af København. Hvis du er åben over for at have en cykel- eller bustur til uddannelsen eller til Strøget, så er der oveni købet mange penge at spare på huslejen.

BoligPortal har lavet en sammenligning af huslejepriserne pr. kvadratmeter i indre København og huslejepriserne i postnumre i pendlerafstand fra centrum. Derefter er det beregnet, hvad en toværelses lejebolig på 50 kvadratmeter vil koste om måneden i København K, og hvor meget man kan spare, hvis man finder en lejebolig af samme størrelse uden for centrum.

For eksempel skal du give 4.350 kroner mindre i månedlig husleje for en toværelses lejebolig på 50 kvadratmeter, der ligger i Herlev – 25 minutters kørsel fra Nørreport station – end hvis den lå i København K. Men der er også penge at spare i en relativ kort afstand fra indre København. I Vanløse, som ligger 9 minutters metrokørsel fra Nørreport Station, sparer lejere i gennemsnit 1.600 kroner om måneden i forhold til, hvis de var bosat i København K.

- Vi vil rigtig gerne gøre de unge mennesker opmærksomme på, at studieboligen kan ligge andre steder end i centrum af byen. Det er ofte nemmere at finde bolig i pendlerafstand fra studiebyerne, og så er huslejen gennemsnitligt også lavere uden for bymidten. At spare bare 1.000 kroner om måneden på husleje kan gøre studietiden langt sjovere, siger Anders Hyldborg, der er adm. direktør for BoligPortal.