Spar op til 3000 kroner om måneden ved at pendle i Aarhus

Netop nu er der rigtig mange, der søger bolig i centrum af Aarhus, tæt på uddannelsesinstitutioner og byens puls, men det er værd at overveje at bo lidt uden for Aarhus og pendle – der er masser af penge at spare hver eneste måned!

Mange nye studerende starter på en ny uddannelse her i februar, og det betyder som regel en ekstra stor efterspørgsel på lejeboliger i Aarhus Centrum hos BoligPortal

Den store efterspørgsel er ofte også lig med høje huslejepriser, og derfor kan det være en god ide at udvide boligsøgningen til udkanten af centrum også – der kan være rigtig mange penge at spare.

Gør studietiden sjovere med færre penge i husleje

BoligPortal har set på huslejepriserne pr. kvadratmeter Aarhus C og sammenlignet dem med huslejepriserne i pendlerafstand fra centrum. Derefter er det beregnet, hvad en toværelses lejebolig på 50 kvadratmeter koster om måneden i Aarhus C, og hvor meget du kan spare, hvis du finder en lejebolig af samme størrelse uden for midtbyen.

Det kan være en god ide at overveje de større omkringliggende byer, som har gode og hurtige togforbindelser til Aarhus C. Lejeboliger i Randers, Horsens og Skanderborg, er gennemsnitligt billigere end de aarhusianske. Vidste du for eksempel, at du kan spare hele 2900 kroner om måneden ved at bo til leje i Randers fremfor i Aarhus C?

Men også i naturskønne Højbjerg, som ligger i cykelafstand fra centrum af Aarhus, er der gode penge at spare. Her koster en toværelses lejebolig på 50 kvadratmeter 1200 kroner mindre om måneden end samme type lejlighed i Aarhus C.

- Vi vil rigtig gerne gøre de unge mennesker opmærksomme på, at deres fremtidige studiebolig sagtens kan ligge andre steder end i centrum. Det er ofte nemmere at finde bolig i pendlerafstand fra studiebyerne, og huslejen er typisk også lavere uden for midtbyen. At spare bare tusind kroner om måneden på husleje kan gøre studietiden langt sjovere, siger Anders Hyldborg, administrerende direktør for BoligPortal.