Spar Nord Fonden støtter Blå Kors’ arbejde blandt udsatte børn i Danmark

Blå Kors’ støttecentre for børn fra familier med misbrugsproblemer, Barnets Blå Huse, har modtaget en donation på 625.000 kr. fra Spar Nord Fonden til aktiviteter for børnene og undervisning af de frivillige.
Barnets Blå Hus er et behandlingstilbud til børn og unge fra hjem med misbrugsproblemer. Foto: Jens Peter Engedal.

Der sidder i gennemsnit to børn i hver skoleklasse, der vokser op i hjem med alkoholmisbrug. Børnene kæmper ofte med ensomhed, angst og depressionslignende symptomer, og statistikken siger, at omkring en tredjedel selv udvikler et misbrug som voksen.

Disse børn og deres familier får hjælp i Barnets Blå Hus via blandt andet psykologsamtaler, terapi og fællesaktiviteter.

”Det arbejde, der foregår i Barnets Blå Hus, hvor hjælpen både kommer fra ansatte og frivillige i en blanding af professionelle samtaler og fællesaktiviteter, er helt unik og har vist sig at være en rigtig god måde at hjælpe de her børn og familier på,” siger generalsekretær i Blå Kors Christian Bjerre.

Derfor er Christian Bjerre også meget taknemlig for, at Spar Nord Fonden har valgt at donere 625.000 kr., som netop går både til fællesaktiviteter og undervisning af de frivillige.

”I og med de frivillige spiller så central en rolle i vores tilbud, er det vigtigt, at de hele tiden bliver klædt bedst muligt på til at hjælpe,” siger Christian Bjerre.

Spar Nord Fonden: Passer ind i vores formål

I Spar Nord Fonden glæder man sig ligeledes over samarbejdet og muligheden for at være med til at hjælpe nogle af de mest udsatte børn i Danmark.

”De her børn oplever stor utryghed og usikkerhed og har virkelig brug for støtte, og når man så ser, hvordan de får hjælp i Barnets Blå Hus, er vi ikke i tvivl om, at det er et arbejde, vi gerne vil være med til at støtte,” siger Elisabeth Viksnins, der Spar Nord Fondens kommunikationschef.

Arbejdet i Barnets Blå Hus passer i øvrigt rigtig godt ind i Spar Nord Fondens formål, fortæller Elisabeth Viksnins:

”I Spar Nord Fonden støtter vi gerne sociale formål, hvor mennesker hjælper mennesker. Kan vi medvirke til, at børn og unge, som mistrives, får den hjælp, de har brug for og fortjener, er det oplagt at støtte netop den indsats, der gøres via Barnets Blå Hus i de seks byer i Danmark,” siger Elisabeth Viksnins.

Leder: Vigtigt med ressourcer

Ole Smed, der er leder i Barnets Blå Hus i Aalborg og Vesthimmerland, er meget begejstret for donationen.

"Det betyder enormt meget for vores arbejde, at vi har midlerne til at undervise vores frivillige og afholde nogle gode fællesaktiviteter," siger Ole Smed og tilføjer:

"Det gode ved at lave det her arbejde er, at det rent faktisk nytter. Børnene og familierne får det væsentligt bedre og får desuden nogle værktøjer, der kan hjælpe dem fremover. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi hele tiden har de ressourcer, der skal til - og det er den her donation med til at sikre."

De 625.000 kr. fordeles ligeligt mellem de seks huse og er øremærket til aktiviteter for brugerne og undervisning af de frivillige i 2020 og 2021.

Fakta:

• Spar Nord Fonden har doneret 625.000 kr. til fordeling blandt Blå Kors’ seks Barnets Blå Huse.
  • Pengene er øremærket undervisning af frivillige og aktiviteter for børn og deres familier.
  • Barnets Blå Hus er et behandlings- og støttetilbud for børn, unge og deres familier, der har særlige udfordringer på grund af alkohol- eller stofmisbrug i familien.
  • Der er en Barnets Blå Hus-afdeling i Frederikshavn, Aalborg, Aars, Svendborg, Slagelse og Rønne.

Christian Bjerre, generalsekretær Blå Kors Danmark, 29 68 96 67
Thomas Røddik, kommunikationschef Blå Kors Danmark, 26 20 20 46