Søstrene Grene donerer en dags overskud fra webshop til Ukraines børn

Søstrene Grene donerer overskud fra deres webshop onsdag d. 9. marts til PlanBørnefondens indsats for ukrainske familier.

Søstrene Grene har besluttet, at hele overskuddet fra handlen på webshoppen den 9. marts går ubeskåret til PlanBørnefondens nødhjælp til børn og unge med at bearbejde de voldsomme krigsoplevelser og uddele kontanter til mad, medicin, bleer og andre fornødenheder i Ukraine samt til ukrainske flygtninge i nærområderne.

”Hos Søstrene Grene vil vi gerne være med til at støtte det ukrainske folk i denne svære tid. Da vi i forvejen har et stærkt og flerårigt samarbejde med PlanBørnefonden, var det oplagt at være med til at støtte op om deres vigtige indsats i Ukraine og nærområderne, hvor de har fokus på at hjælpe børn og unge med at bearbejde krigsoplevelser og ikke mindst at uddele kontanter til helt basale fornødenheder,” siger Mikkel Grene, medejer og CEO Søstrene Grene.

Dorthe Petersen, der er direktør i PlanBørnefonden, forklarer, at hjælpen går gennem lokale partnere i Ukraine og nabolandene. Her tilbyder PlanBørnefonden psykologisk krisehjælp til børn. Derudover uddeles der kontanter til ramte familier, så de kan skaffe mad, tøj, bleer og andre fornødenheder.

”Behovet for hjælp til Ukraines børn stiger time for time og hver en krone tæller. Der skal lyde en stor tak til vores partner Søstrene Grene og deres kunder, som sikrer, at flere børn i Ukraine får beskyttelse og modtager psykologisk krisehjælp,” siger Dorthe Petersen.

Overskuddet regnes sammen fra Søstrene Grenes webshops på syv markeder: Danmark, Norge, Frankrig, Tyskland, Sverige, Holland og Island.

Teknologi fra Aarhus bekæmper vandmangel i udviklingslande29.3.2022 10:22:33 CEST | Pressemeddelelse

FN’s seneste klimarapport slår fast, at omtrent halvdelen af verdens befolkning oplever alvorlig vandknaphed i større eller mindre perioder af året. Rent, rindende vand fra hanen er en naturlig del af danskernes liv, men i de lande, der allerede mærker konsekvenserne af klimaforandringerne, er det langt fra hverdag. Det kan dansk teknologi udviklet på Aarhus Universitet være med til at ændre på.

Ny analyse: Behov for stærkt dansk lederskab midt i en global uddannelseskrise3.12.2021 08:36:52 CET | Pressemeddelelse

Danmark skal tage et endnu stærkere politisk lederskab indenfor uddannelse i humanitære kriser og sikre at børn, der lever i kriseramte lande, får en uddannelse. Det mener Red Barnet og PlanBørnefonden på baggrund af en ny analyse. Analysen peger på, at Danmarks investeringer i uddannelse er faldet over de sidste 10 år. Det på trods af, at behovet er større end nogensinde før. Derfor er der brug for flere midler og en stærk koordinering.