Søster-ånd og familieværdier er drivkraft for vækst hos vinder af Temaprisen 2019 i Østjylland

Brødrene Cresten og Mikkel Grene har netop vundet Årets Regionale Temapris i region Østjylland ved Årets Ejerleder 2019. De får prisen for at have skabt vækst og udviklet Søstrene Grene-butikkerne tro mod de såkaldte søsterværdier. Prisen blev overrakt af PwC, Nykredit og Dansk Erhverv ved regionskåringen på PwC’s kontor i Aarhus.
Cresten Grene, Søstrene Grene Holding ApS, vinder af Temaprisen 2019 i Østjylland

I forbindelse med Årets Ejerleder 2019 uddeles for tredje gang en temapris. I år sættes der fokus på formål og værdier, da de spiller en væsentlig rolle for både virksomhedernes omdømme, konkurrenceevne og evne til at tiltrække og fastholde arbejdskraft. I Østjylland går prisen i år til ejerlederne Cresten og Mikkel Grene fra Søstrene Grene Holding ApS, en ejerleder af 2. generation i en detailvirksomhed, der ekspanderer kraftigt og vokser ud over landets grænser med franchisetagere i flere lande:

”Temaprisen går til Cresten og Mikkel Grene, der som ejerleder i 2. generation er lykkedes med at sikre formuleringen og forankringen af mål og værdier. De fokuserer på at undervise alle medarbejdere i værdierne, der beskriver produkter, mennesker og kultur, og ligeledes undervises og evalueres alle franchisetagerne i ’søster-ånden’,” fortæller Mads Meldgaard, partner i PwC i Aarhus, og fortsætter:

”Med franchisetagere og medarbejdere i flere lande kan det være en udfordring at fastholde et skarpt koncept og nogle grundlæggende værdier. Men det er Cresten og Mikkel Grene lykkedes med, og det er netop familieværdierne, der er drivkraften bag den succes, Søstre Grene i dag også er globalt.”

Værdier danner rammerne for strategien

I Søstrene Grene mødes ledelsesgruppen årligt, og i modsætning til et klassisk strategimøde, er rammerne ikke sat på baggrund af drøftelser om implementering af strategi, men i stedet virksomhedens værdier, der kaldes ‘søster-værdier’. Hos Nykredit roser man Cresten og Mikkel Grene for deres stærke fokus på de familieejede værdier:

”Søstrene Grene er i alle henseender baseret på stærke familieværdier. De værdier udgør ikke blot fundamentet for den vision, virksomheden er skabt ud fra, men også den retning, Cresten og Mikkel Grene sætter for vækst og udvikling fremadrettet. De har formået at gøre kulturen og værdierne til en naturlig del af hverdagen, såvel internt i virksomheden som eksternt over for kunderne, som et væsentligt led i generationsskiftet og vækststrategien,”  siger regionsdirektør i Nykredit, Henrik Damsgaard.

Hos Dansk Erhverv er markedsdirektør, Jakob Ullegård, enig i, at den rette vinder af Temaprisen 2019 i region Østjylland er Cresten og Mikkel Grene:

”Det er værdierne og den ånd, Cresten og Mikkel Grene har været med til at skabe, som gør Søstrene Grene til en vækstvirksomhed. Samtidig formår de at være tæt på deres kunder og medarbejdere, herunder på de digitale platforme, hvor Søstrene Grene har skabt et særligt inspirationsunivers. Mikkel og Cresten er lykkedes med at udbrede værdierne og styrke universet ved at være i bevægelse og fortsat udvikling,” udtaler Jakob Ullegård.

Vinder af Årets Ejerleder i region Østjylland 2019

Vinderen af Årets Ejerleder 2019 i region Østjylland blev Michael Holm, ejerleder i Systematic A/S (Aarhus), der siden 1985 har haft en mission om at levere it-løsninger, der gør det enklere for brugerne at træffe afgørende beslutninger i vigtige situationer. Virksomheden har udviklet sig fra at tælle en håndfuld ansatte til at være en stor international virksomhed med mere end 1.000 ansatte og afdelinger i en række lande.

Fakta om Årets Ejerleder 2019
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 16. gang. Årets tema er formål og værdier.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 14. november 2019 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere temaprisvindere

Dorte Thomsen og Lene Betina Hansen fra SOS Vikar A/S (2018), Per Smedegaard fra Kjærgaard A/S (2017), Charlotte Gueniau fra RICE A/S (2016)

Kontakter

PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.