SOS International - SE

SOS International är beredd på fler bilsemestrande svenskar

Sommaren är här. Äntligen öppna gränser igen och det är möjligt att ge sig ut i Europa på bilsemester. Men helt utan förberedelser och koll på läget bör du inte ge dig av. COVID-19 och säkerhet toppar bland orosmolnen. SOS International ger dig råd på vägen så att semestern inte tar stopp i onödan.

Efter flera somrar med pandemi är vi sugna på att resa igen. Många väljer bilen för att ta sig ut till favoritstränder, berg och städer i Europa. Eller för att äntligen träffa familj och vänner igen. Skulle något oväntat inträffa, som nya restriktioner eller förändrat säkerhetsläge, känns det tryggt att ha sin egen transport hem.

- Vi såg redan i fjol att de som gav sig ut och reste trots pandemi hellre valde egen transport för att kunna vara flexibla, säger Cecilia Billhammar, chef för internationella skador, SOS International.

Även en bilresa kan stöta på patrull. SOS International noterade en tydlig topp av skadeärenden i juli 2021, över 77 000. I augusti sjönk siffran med 10 procent. I år blir de ännu fler som kontaktar SOS International i sommarhettan, spår Cecilia Billhammar.

- Vi är beredda och har rustat för att hjälpa resenärer med allt från bärgning till hemtransport. Men du som bilist kan också göra en del för att slippa onödigt strul, påpekar Cecilia Billhammar.

COVID-19 pandemin påverkar fortsatt och det är viktigt att hålla sig uppdaterad kring regler i specifika länder. Vilka dokument som behöver fyllas i och visas upp vid gränser varierar från land till land, även inom EU. Det kan handla om PCR-testning, vaccinationskort eller coronapass i olika format.

Kriget i Ukraina gör oss också påmind om att säkerhetssituationer kan ändras snabbt.

- Det är viktigare än på länge att hålla koll på nyheterna även på semestern. Försök att fånga upp lokala nyheter och prata med människor i områden du besöker, säger Cecilia vidare.

Pandemirestriktioner och krig är tack och lov långt ifrån de vanligaste skadeärenden hos SOS International. Ofta är det själva bilen som inte vill längre. Motorfel är absolut vanligast, följt av punktering, elfel och kollision.

Minskat antal hyrbilar
I en fjärde del av fallen lagas bilen på plats av en lokal bärgare eller servicebil. De flesta får dock lämna den på verkstad för reparation. I service vid bärgning ingår inte hyrbil i försäkringen per automatik så säkerställ innan utresa att du har tillägget. Dock, så under pandemin minskades antalet hyrbilar i Europa drastiskt och har inte hämtat sig ännu. Det går alltså inte att trots att man har tillägget att förvänta sig hyrbil, framför allt som hemresa.

- Lokala hyrbilar är enklare att hitta var därför beredd på att behöva flyga hem om din bil går sönder. Ha alltid med ditt pass, råder Cecilia Billhammar.

Det absolut största reslandet för den svenske bilresenären är Tyskland. Om inte annat så passerar de flesta från Sverige via Autobahn på väg mot andra destinationer. Även om det går att köra fort, stressa inte motorn i onödan. Och har du koll på din AC? Det kan bli mycket varmt om, vad tyskarna kallar ”Stau”, blir verklighet – det vill säga ibland milslånga bilköer som kan ta timmar att lösa upp.

Elbilskörning kräver eftertanke
Näst största semesterlandet med bilen är Norge, elbilarnas Mecka. Här kör varannan bil på el och laddningsmöjligheterna är förhållandevis många. I spåren av klimatdiskussion och höjda bensin- och dieselpriser kör allt fler svenskar hellre på el. Elbilskörning kräver dock fortfarande lite eftertanke, särskilt på lite mer avlägsna platser där laddningsstationerna är färre. Och har du hyrt ett hus så kan det vara bra att kolla med ägaren om det är okej att ladda sin elbil. Det kan inte tas för givet.

Absolut dyrast bensinpris hittas också i Norge, enligt en sammanställning av siten bilresor.se från början av maj 2022. Även Danmark, Tyskland och Nederländerna låg lite högre i pris än Sverige. Statistik visar dock att bilresor ändå är prisvärda eftersom vi ofta är många som reser tillsammans, i genomsnitt 2,3 personer per bil.

Tips innan din resa:

• Se över ditt försäkringsskydd – behöver du teckna till en assistans eller en hyrbilsförsäkring?
  • Se över bilens skick – behöver den servas? Hur ser däcken ut? Gör gärna en AC-service om detta inte gjorts nyligen
  • Beställ Grönt kort från ditt försäkringsbolag, det behövs en fysisk kopia för resa i vissa länder
  • COVID-19 påverkar fortfarande Europa – håll dig uppdaterad vad som gäller i de länder du tänkt besöka. Var vaccinerad. Glöm inte munskydd och handsprit
  • På grund av pandemin kan det vara svårare att ordna hemresor med hyrbil, därför måste du ha med dig resedokument som gör att du även kan resa hem med flyg om något skulle hända dig längs vägen
  • Håll ögonen på Utrikesdepartementets uppdateringar av reseråden och ladda ner appen UD Resklar

Topp tre skadeländer:

1. Tyskland
  2. Norge
  3. Danmark

Skadetyper:

1. Motorfel – stresstesta inte din bil på autobahn
  2. Elfel – Det vanligaste är att bilen inte vill starta. Tänk på brandrisk om du kör elbil. Det krävs särskilt bärgning för elbil
  3. Punkteringar – kontrollera så att lagningssats finns och fungerar, eller att reservhjulet finns på plats och fungerar
  4. Kollision – I många länder krävs det att man gör en polisanmälan efter en kollision. Bland annat för att man ska kunna bevisa att man inte har några utestående skulder mot någon

SOS International - SE

Om SOS International – en av Nordens ledande assistansorganisationer

SOS International är en av Nordens marknadsledande assistansorganisationer. Från sina larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland erbjuder och tillhandahåller SOS International akut hjälp över hela världen – dag och natt, året runt.

SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar. SOS International garanterar värdekedjan på uppdrag av sina kunder genom att vara en pålitlig samarbetspartner som strävar efter att erbjuda slutanvändaren bästa möjliga upplevelse, samtidigt som kundens totalkostnader hålls på en så låg nivå som möjligt. För att leva upp till rollen som pålitlig partner är kvalitet och samarbete viktiga parametrar.

SOS International har ett omfattande nätverk av kompetenta leverantörer och samarbetspartners över hela världen, samt 5 strategiskt placerade kontor i områden med hög volym av ärenden. Med sina cirka 1200 anställda representerar SOS International 30 nationaliteter och tillsammans talar de anställda fler än 37 olika språk.

SOS International grundades 1961 och ägs av 10 av de största försäkringsbolagen i Norden. SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.

Följ SOS International - SE

Senaste pressmeddelandena från SOS International - SE