Søren Sylvest til Coop som kaffeambassadør

Danskerne skal have bedre kaffe

Coop har ansat Søren Sylvest, 56 år, som international salgsdirektør i African Coffee Roasters og som kaffeambassadør for Coop.

Han grundlagde i 1995 Estate Coffee Copenhagen sammen med Claus Meyer, og har været en pioner i udviklingen af kvalitetskaffe i Danmark.

”Over de seneste godt 10 år er danskernes interesse for bedre kvalitet og et mere varieret udbud af varer vokset inden for øl, vin og andre områder i dagligvarehandelen. Vi mener, at tiden nu er kommet til, at vi laver et tilsvarende ryk inden for kaffe,” siger kategorigruppechef Brian Karstens, Coop, om baggrunden for ansættelsen af Søren Sylvest.

Coop etablerede i 2016 African Coffee Roasters i Kenya med det formål at skaffe bedre kaffe til de danske forbrugere og for bl.a. at sikre en fair betaling til de afrikanske producenter. Søren Sylvest fungerede som rådgiver for Coop i forbindelse med etableringen af kafferisteriet

Han skal nu være den drivende kraft i at udvikle nye produkter af høj kvalitet, baseret på verdens bedste kaffebønner fra African Cooffee Roasters.

”Med danskernes stigende bevidsthed om både kaffekvalitet og etiske forhold for producenter, som her de afrikanske bønder, har vi en unik mulighed for at skabe noget stort: At give danskerne nye og bedre kaffeoplevelser og skabe en grundlæggende forbedring af forholdene for de afrikanske leverandører, som vil kunne styrke deres velfærd og udviklingsmuligheder,” siger Søren Sylvest.

African Coffee Roasters står bl.a. bag det internationale kaffe-mærke The Big Five. Det er en serie af højkvalitetskaffe, produceret af de fem procent bedste bønner fra de fem førende kaffeproducerende lande i Afrika: Kenya, Etiopien, Uganda, Rwanda og Demokratiske Republik Congo. Udvælgelsen af bønnerne er foretaget af Stephen Vick, der er anerkendt som en anden af verdens førende kaffe-eksperter, medlem af bestyrelsen i SCAAs bæredygtighedsråd og dommer i internationale kaffe-smagninger. Stephen Vick og Søren Sylvest, der også fungerer som dommer i internationale kaffesmagninger, Cup of Excellence, kommer til at arbejde tæt sammen om udviklingen af kaffe til bl.a. Coops kunder.

Yderligere information: Salgsdirektør Søren Sylvest, 5159 4155

Foto til fri brug af Søren Sylvest vedhæftet (Foto: Henrik Frydkjær)

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave