Landbrug & Fødevarer

Søren Søndergaard efter statsminister-møde: Tid til ny dialog og brede aftaler

Landbrug & Fødevarers formand og statsminister Mette Frederiksen mødtes torsdag hos nordjysk landmand til snak om nutid og fremtid for landbruget.
Fotocredit: Anne Kring

”Det er godt, at vi nu har fået sat os ned, set hinanden i øjnene og talt om tingene. Det har været et ønske fra min side til statsministeren, og jeg vil gerne kvittere for, at det lykkedes”.

Det siger Sørens Søndergaard, formand for Landbrug & Fødevarer, efter et møde med statsminister Mette Frederiksen.

”Vi har talt om at genvinde tabt tillid. Vi har talt om erstatning til minkavlerne og deres familier. Og så har vi talt om fremtiden. Jeg har fortalt statsministeren, at det er helt afgørende, at vi får en bedre dialog mellem erhverv og regering. At vi skal have lange aftaler, der sikrer et godt investeringsklima. Og at vi skal have brede aftaler, så vi ved, hvad vi kan regne med”, fortæller Søren Søndergaard og uddyber:

”Hvis regeringen vil, kan fødevareerhvervet i den grad hjælpe med mange af de udfordringer, vores samfund står overfor. Vi er klar til at finde løsninger i fællesskab med fokus på ordentlighed, faglighed og samarbejde. Og det skal selvfølgelig foregå på en måde, hvor vi stadig kan have et stærkt fødevareerhverv, som er garanten for produktion og arbejdspladser i vores landdistrikter”.

Mødet fandt sted hos mælkeproducent Niels Hedermann i Brønderslev. Statsministeren og Søren Søndergaard blev efterfølgende vist rundt på bedriften, hvor der ud over en effektiv og lønsom produktion også arbejdes målrettet med bæredygtige løsninger og naturhensyn.

”Niels skal have tak for, at vi kunne mødes her. Han er et af dansk landbrugs mange gode eksempler på, at man kan kombinere forretning, innovation og bæredygtighed. Vi skal huske, at det er godt landmandskab og ikke Christiansborg, der driver udviklingen i sidste ende”, siger Søren Søndergaard.

Landbrug og Fødevarers pressetelefon: 3339 4520

Fotocredit: Anne Kring

Information om Landbrug & Fødevarer

Landbrug & Fødevarer