Sopran og violinist får Holger Bruusgaards legat

Sopranen Sofie Elkjær Jensen og violinisten Vanessa Blander Hedegaard er årets modtagere af Holger Bruusgaards legat
Kapelforeningens formand Alexander Øllgaard, Vanessa Blander Hedegaard og Sofie Elkjær Jensen

To fremragende kunstnere ved Det Kongelige Teater er blevet tildelt Holger Bruusgaards legat 2019.

Årets to prismodtagere er sopran og Kgl. operasolist Sofie Elkjær Jensen og violinist og Kgl. Kapelmusica Vanessa Blander Hedegaard.

Sofie Elkjær Jensen debuterede på Det Kgl. Teater som Papagena i Mozarts Tryllefløjten i 2010 og har medvirket i et væld af forestillinger siden. Hun har været et fast medlem af Operaens solistensemble siden 2016. Sofie har en smuk lys og lyrisk sopranstemme og et markant scenenærvær, der gør hende til en af Operaens mest benyttede sangsolister. For tiden kan hun i Operaen opleves som en rørende Michaela i Bizets Carmen og helt aktuelt kan hun opleves som Gerda i urpremieren på Hans Abrahamsens opera Snedronningen.

Ud over sin travle karriere på Det Kgl. Teater og på andre scener, finder hun også tid til at være en skarp og dygtig tillidskvinde for Operaens solistensemble.

Vanessa Blander Hedegaard har siden 2004 spillet i Kapellets 2. violingruppe. Vanessa er oprindeligt fra Canada og er uddannet fra New England Conservatory i Boston. Hun har i flere år været en aktiv kammermusiker i blandt andet Middle East Peace orchestra og ved Kapellets egen kammermusikserie på Det Kongelige Teater.

Vanessa er i sin egenskab af formand for Kapellets kunstneriske komite medansvarlig for programsætningen af Kapellets koncertaktiviteter.

Om Holger Bruusgaards legat
Holger Bruusgaard blev født i Mellerup ved Randers 11. oktober 1884. Den unge Holger nåede både musik-, kunst- og teaterstudier i København inden sit 25. leveår, så hans forældre, moderen Katrine og faderen murermester Chresten Bruusgaard, må formodes at have oplevet sønnens succes på operascenen.

Forældrene døde begge, da han var 43 år, hvor han for længst var blevet ansat på Det Kongelige Teater og havde succes som en af Danmarks fremmeste sangere. Han
kastede med sin smukke klang glans over roller som Wolfram i Wagners Tannhäuser, Escamillo i Bizets Carmen, Ford i Verdis Falstaff, Papageno i Mozarts Tryllefløjten samt mange andre store baryton-partier.

Holger Bruusgaard blev udnævnt til Kongelig Kammersanger i 1936. Han forlod Det Kongelige Teater i 1938, og da hans hustru året efter døde, trak han sig helt tilbage fra musiklivet. Men ægteparret efterlod sig ved testamente en stor formue til kommende generationer af musikere og sangere, kaldet ’Kgl. Kammersanger Holger Bruusgaards Legat’.

Legatet uddeles én gang årligt til to kunstnere. I fundatsen står, at renterne skal deles mellem en musiker med udviklingsmuligheder fra Det Kongelige Kapel og en ung sanger, hvor der ”tages mest muligt hensyn til stemmens skønhed”.

Det er den til enhver tid siddende bestyrelse for Det Kongelige Kapel, der uddeler legaterne på Holger Bruusgaards fødselsdag 11. oktober.
---
For yderligere oplysninger, kontakt venligst Kapelforeningens formand Alexander Øllgaard på tlf. 24604104
eller alol@kglteater.dk