Sophie Hæstorp Andersen fratræder som regionsrådsformand i Region Hovedstaden
11.5.2021 10:55:12 CEST | Region Hovedstaden | Pressemeddelelse
På et møde med de konstituerende partier i Region Hovedstaden i dag meddelte regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen gennem næsten otte år, at hun ønsker at fratræde sin post, men hun forbliver menigt medlem af regionsrådet resten af valgperioden.
Regionsrådet skal på et møde den 22. juni tage stilling til, om de kan imødekomme hendes anmodning. Samtidig skal de tage stilling til, hvem der skal sætte sig i formandsstolen efter hende og varetage hvervet som regionsrådsformand i resten af denne valgperiode.
”Jeg træder tilbage for at hellige mig den opgave, jeg har taget på mig som overborgmesterkandidat for Socialdemokratiet i København. Jeg ved hvor meget arbejde, det kræver at stille op. Men det er også med stort vemod, at jeg nu skal sige farvel til mine kolleger i regionsrådet – og alle de fantastiske mennesker, der hver dag arbejder for at gøre en forskel i regionen,” siger Sophie Hæstorp Andersen.
Opbakning til Lars Gaardhøj
På mødet med de konstituerende partier var der opbakning til at overlade posten som regionsrådsformand til Lars Gaardhøj (S) pr. 1 august.
”Jeg er meget glad for opbakningen til Lars, og det er naturligt, at jeg nu overlader arbejdet med budget 2022 og det fortsatte arbejde for et mere menneskeligt sundhedsvæsen til ham. Lars har igennem mere end 10 år lagt et stort stykke arbejde i regionen,” siger Sophie Hæstorp Andersen, der i løbet af den kommende tid vil sikre en god og solid overlevering af posten som regionsrådsformand.
Sophie Hæstorp Andersen har valgt at frasige sig samtlige eftervederlag fra posten som regionsrådsformand, og vil således fra 1. august modtage vederlag som menigt regionsrådsmedlem.
Kontakt
- Pressevagten i Region Hovedstaden på 7020 9588 eller presse@regionh.dk
Information om Region Hovedstaden
Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden
Nyt psykiatrisk medicinambulatorium til børn og unge åbner i Hillerød24.6.2026 11:54:35 CEST | Pressemeddelelse
Det store antal af børn og unge som henvises til børne- og ungdomspsykiatrien betyder, at ventetiden på især medicinsk behandling har været stigende. Det skal et nyt medicinambulatorium i Hillerød nu ændre på.
Ny regional senfølgeklinik skal hjælpe patienter med senfølger efter kræft23.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Region Hovedstaden én samlet indgang til hjælp ved komplekse senfølger efter kræft med åbningen af en ny regional senfølgeklinik på Herlev og Gentofte Hospital.
20 mio. skal give børn og mennesker med demens hurtigere hjælp18.6.2026 12:55:27 CEST | Pressemeddelelse
Omkring 4600 patienter får snart hurtigere tid til undersøgelser og operationer i Region Hovedstaden.
Grundvandets stemmer skal inspirere de lokale treparter18.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ni af de centrale organisationer, der passer på vores grundvand, kommer i en ny video med konkrete løsninger til en bedre beskyttelse af grundvandet. Videoen skal inspirere de lokale treparter til at tænke rent drikkevand ind i fremtidens arealplanlægning.
Næsten hver tredje unge kvinde i Region Hovedstaden kæmper med angst6.6.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange unge i Region Hovedstaden oplever psykiske udfordringer. Især blandt unge kvinder fylder angst og depression meget, og flere får også en ADHD-diagnose. Det viser en ny rapport fra Sundhedsprofilen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
