Sønderjysk lærlingerekord i byggeriet – men der er brug for endnu flere

I Region Syddanmark har bygge- og anlægsvirksomhederne fået 12 procent flere lærlinge i praktik end for bare et år siden. Det er den højeste stigning i hele Danmark. Men selv om formand for Dansk Byggeri Sydjylland er glad for resultatet, ser han gerne, at tallet bliver endnu højere.

Bygge- og anlægsvirksomhederne har travlt i Sydjylland, og det har deres mange nye lærlinge også. Siden sidste sommer har 1.187 lærlinge fået en praktikpladsaftale i byggeriet i Region Syddanmark, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

- Det er bestemt en udvikling i den rigtige retning, men jeg er bekymret for, om det er nok. Allerede nu kan vi i Sydjylland mærke, at der ikke er nok hænder, og om 10 år risikerer vi at mangle 17.000 faglærte på landsplan. Det flotte antal lærlinge skal ikke få os til at hvile på laurbærerne. I stedet skal vi forsat arbejde på at få flere ind på erhvervsuddannelserne inden for bygge og anlægbranchen, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathisen.

På landsplan har knap hver tredje bygge- og anlægsvirksomhed været nødt til at skrue ned for aktiviteten på grund af for få medarbejdere, viser tal fra Danmarks Statistik.

Færre i skolepraktik
Samtidig med, at flere lærlinge er kommet i praktik, er antallet af elever i skolepraktik i Region Syddanmark faldet med hele 39 procent. Men på trods af det markante fald, er der stadig 266 lærlinge i skolepraktik i regionen.

- Tallet for skolepraktik kan godt være en smule misvisende, da rigtig mange lærlinge i bygge- og anlægsbranchen kun er i skolepraktik i kort tid, indtil de bliver ansat i en virksomhed i resten af praktikperioden. Når det er sagt, skal vi stadig arbejde benhårdt på at bringe antallet af elever i skolepraktik endnu længere ned, og det er derfor rigtig godt at se, at der sker store fremskridt i regionen, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, 22 49 65 60, mm@mmsvarde.dk
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk