Sønderjyllands største oplevelsespark reducerer sit CO2-aftryk

Universe Science Park bliver i hele 2018 forsynet med certificeret el fra vindkraft fra energiselskabet E.ON. Udover den grønne strøm, som bidrager til at mindske videnskabsparkens CO2-aftryk, sponserer E.ON også forlystelsen Elbilbanen

Elbilbanen i Universe Science Park blev åbnet som attraktion, da man ønskede at fortælle om de mange fordele, der er ved elbiler.

Energiselskabet E.ON og oplevelsesparken Universe Science Park vil med forlystelsen Elbilbanen sætte fokus på elbiler og samtidig nedbringe parkens CO2-aftryk ved at forsyne parkens strømforbrug med grøn strøm. Det betyder, at Universe i 2018 opnår en CO2-besparelse på 205 ton.

Universe Science Park har som erklæret mål at fremme begejstringen hos børn og unge for naturvidenskab, teknologi og iværksætteri, og hos parkens ledelse er der også begejstring at spore over aftalen og den årlige CO2-besparelse.

”For os er det altafgørende, at sjov og læring går op i en højere enhed. Med dette projekt har vi fået en attraktion, hvor de mindre børn får en fantastisk oplevelse, og i samarbejdet med E.ON er der lagt et læringslag ovenpå. Det kobler den sjove elbilkørsel direkte sammen med hverdagen. At vi på toppen af dette kan sikre, at hele parkens strømforbrug er grønt, giver et fuldendt partnerskab, som vi er glade for,” siger Jonas Luttermann, Driftschef i Universe Science Park.

Hos E.ON giver det rigtig god mening at sponsere grøn strøm og bidrage til videreformidling af elbiler.

”Vi har de sidste fire år arbejdet intenst på at bygge Danmarks største ladenetværk til elbiler og arbejder hver dag på at inspirere kunder og partnere til at køre elbil. Så da vi blev spurgt, om vi ville sponsorere Elbilbanen, var vi ikke i tvivl. Derudover er innovation og udvikling af nye teknologier i den grad en del af vores DNA, så på den måde kan man sige, at vi deler værdisæt med Universe Science Park. De udfører hver dag et prisværdigt formidlingsarbejde,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON.

Elbilbanen i Universe Science Park kan opleves af børn fra højde 100 cm til 140 cm. Den blev åbnet som aktivitet for at formidle alle fordelene, der er forbundet med elbilen. Aftalen om at sponsorere Elbilbanen og parkens strømforbrug med certifikater fra vindkraft løber til og med 2018 med mulighed for forlængelse.

Om aftalen:

• Universe Science Park aftager cirka 800.000 kWh strøm årligt. E.ON vil købe certifikater fra havvindmølleparken Rødsand II svarende til forbruget.

• Universe reducerer sin CO2-udledning med 205 ton årligt

• Sponsoratet af certificeret vindmøllestrøm til hele parken og elbilbanen løber til og med 2018

• E.ON og Universe Science Park vil i de kommende år videreudvikle Elbilbanen

Universe Science Park

Universe Science Park er en oplevelsespark i Nordborg på Als, hvor børn og voksne leger sig til viden. I 2013 skiftede oplevelsesparken navn fra ’Danfoss Universe’ til ’Universe Science Park’ og blev omdannet til en selvejende fond. I dag er parken derfor en non-profit virksomhed med det formål at begejstre børn og unge for naturvidenskab, teknologi og iværksætteri, så flere vil uddanne sig inden for disse områder.

Jonas Luttermann
Driftschef i Universe Science Park