Sønderjyder er dårligere til at tjekke forsikringer

Folk i Sønderjylland tjekker deres forsikringer lang mindre, end københavnerne og århusianerne. Det viser en ny undersøgelse fra Forsikring & Pension. Det kan betyde, at folk snyder sig selv for hundredevis af kroner.

Sønderjyder er langt dårligere end københavnere og århusianere til at tjekke, om de kan få en billigere bil- eller indboforsikring. Det viser nye tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension. Der kan ellers være tusindvis af kroner at spare ved at tjekke priser og dækning på forsikringsgudien.dk

- Det ærgrer os, at sønderjyderne er langt mindre flittige til at sammenligne forsikringer. Der kan ellers være mange penge at spare ved at sammenligne priser og dækning på forsikringsguiden.dk, siger Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Bekymrende tal

Ifølge tallene havde kun 58.940 personer i Region Syddanmark svarende til 4,8 procent af indbyggerne brugt forsikringsguiden.dk til at sammenligne forsikringer i 2015. Til sammenligning havde godt otte procent af indbyggerne i Region Hovedstaden brugt forsikringsguiden.dk.

- Det er bekymrende. Dit behov for forsikringer ændrer sig meget i løbet af livet. Følger forsikringerne ikke med, risikerer man at være forkert forsikret. Det kan blive dyrt, når uheldet er ude, siger Hans Reymann-Carlsen.

Forsikringstjek godt for pengepungen

Han opfordrer flere i Region Syddanmark til at sammenligne forsikringer på forsikringsguiden.dk, gerne hver gang deres liv ændrer sig. Det er fx, når man flytter hjemmefra, flytter sammen, bliver gift, får børn, bliver skilt eller børnene flytter hjemmefra, eller man køber nyt hus eller nyt designermøblement.

Forsikringsguiden.dk er den eneste sammenligningsportal, som alle forsikringsselskaber står bag, og hvor danskere kan sammenligne forsikringer både på pris og på dækning. Desuden er det den eneste portal, hvor brugeren kan re gne helt med priserne, da de er hentet direkte fra forsikringsselskabernes interne prissystem.

FAKTABOKS:

Se på både pris og dækning, når du vælger forsikring:

Indbo:

• Tjek forsikringssum. Det er den sum penge, som du maksimalt kan få ved skader - husk, at du altid kun kan få dækket dit tab.
  • Tjek selvrisikoens størrelse. Det er det beløb, som du selv skal betale til skaden.
  • Overvej dit behov for elektronikforsikring, som dækker computere og anden elektronik.
  • Tjek, hvad du maksimalt kan få i erstatning ved cykeltyverier.

Bil:

• Du kan som regel vælge mellem to typer forsikringer - fastpræmie og bonustab. Ved den første forbliver prisen den samme, selv om du får skader. Ved den anden stiger prisen for hver gang, du får en skade.
  • Tjek selvrisikoens størrelse, altså hvor meget du selv skal betale til skaden. Dette gælder både ved ansvars- og kaskoskader. Der kan være en speciel selvrisiko, hvis dit barn kører bilen og er under en vis alder.
  • Tjek, hvorvidt der er begrænsning for, hvor stor en sum du kan få dækket ved eftermonteret ekstraudstyr.
  • Overvej, om du har behov for tillægsforsikringer fx glas, friskade, vejhjælp osv.

Hus og fritidshus:

• Tjek selvrisikoen, det vil sige, hvor meget du selv skal betale til skaden.
  • Overvej dit behov for tillægsforsikringer fx udvidet rørdækning, udvidet vandskadedækning, skadedyr osv.
  • Overvej dit behov for dækning af svamp og insekt.

Ulykke

• Husk, at hvert familiemedlem skal have sin egen forsikring.
  • Tjek, hvor stor din méngrad skal være, før du kan få en erstatning fx fem eller otte procent.
  • Tjek, om forsikringen indeholder tillægsforsikringer som fx brilleskade, behandlingsudgifter, dobbelterstatning osv.

Kommunikationsafdelingen

Maja Korshin
Pressekonsulent
Dir. 41 91 91 05
mko@forsikringogpension.dk

www.forsikringogpension.dk

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?