Sommervejret sætter skub i elcykelsalget: Sådan vælger du den rigtige

Elcykler bliver mere og mere populære, og særligt i forårs- og sommermånederne stiger efterspørgslen. Overvejer du at anskaffe dig en elcykel, skal du ifølge ekspert overveje tre ting.

Elcykler hitter hos danskerne, og særligt det gode vejr får folk ud på de elektriske cykler. Foto: PR

Er du blevet overhalet af en elcykel inden for de seneste par dage, er du ikke alene. Elcyklerne dominerer mere og mere på de danske cykelstier, og hos Biltema eksploderede efterspørgslen sidste år.

– Vores salg steg med over 70 procent på bare et år, og vi kunne slet ikke følge med efterspørgslen. Nu oplever vi igen en stigende interesse, fordi vejret bliver bedre, og derfor er det mere oplagt at tænke i alternativer til bilturen. Faktisk oplever vi også, at flere fravælger bil nummer to og i stedet køber en elcykel – og det er nok særligt fristende her i forår- og sommermånederne, fortæller Per Normann, der er cykelekspert hos Biltema.

Vælg den rigtige

Ifølge Per Normann er den dalende pris på elcykler også med til at sende efterspørgslen i vejret.

– Elcykler har i mange år været dyre, men de er efterhånden ved at være nede i en pris, hvor de fleste – også studerende og folkepensionister – kan være med.

Er du på jagt efter en elcykel, giver Per Normann dig tre gode råd:

1. Find dit behov. Hvad skal du bruge elcyklen til? Er det til små indkøbsture eller til lange pendlerture til og fra arbejde? Formålet, og hvor langt du regner med at skulle transportere dig, er nemlig afgørende for, hvilken type elcykel du skal købe. For eksempel kan du gå efter modeller med ekstra lang batteritid, hvis du skal cykle mange lange distancer, eller en sammenfoldelig elcykel, hvis du for eksempel ofte skal have den med i toget.

2. Overvej motorens placering. Motoren på elcyklen kan enten være for-, center- eller bagplaceret. Cykler med forhjulsmotorer er oftest de billigste, men de kan mangle kraft i bakket terræn. Centermotorer er oftest dyrere, men holder så også bedre strøm. En baghjulsmotor er særlig god til terrænkørsel og giver en god komfort, men kræver ofte mere vedligehold. En fagmand kan hjælpe dig med at finde den type, der passer til dine behov.

3. Prøvekør den først. Det kan variere meget fra person til person, hvordan man sidder bedst på en cykel, så det er meget vigtigt, at du får prøvekørt cyklen først. Her vil du også kunne få rådgivning til, hvordan du indstiller den, så den passer til dig.

Ifølge Per Normann, der er cykelekspert hos Biltema, skal man gøre sig nogle overvejelser, inden man investerer i en elcykel – blandt andet skal man klarlægge, hvad behovet er. Foto: PR.

Biltemaer med 140 varehuse en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk