Sommertendenser: Køleanlæg og vild natur i haven hitter

Temperaturen stiger for dét hot, hot, hot. Sådan sang Nik & Jay engang – og sommeren 2018 passede til lyrikken. Sidste år var nemlig den varmeste og tørreste sommer i Danmark, og det får i år danskerne til at skrue op for deres behov for køleanlæg og vild natur i haven. Det viser statistik fra tilbudsportalen 3byggetilbud.dk.

Rekorden fra 1947 med 770 solskinstimer i sommermånederne blev sidste år overgået med 33 soltimer og danskerne fik dermed 803 solskinstimer i sommeren 2018. Det kan mærkes i år. Varmepumper med indbygget køl, renoveringer i haven og en nyopført træterrasse at slænge benene op på er nemlig i høj kurs blandt de danske boligejere i 2019.

Tilbudsportalen 3byggetilbud.dk oplever derfor en øget efterspørgsel på de tre fornødenheder, når dagene begynder at blive længere – og varmere.

”Sidste år kunne du ikke opstøve en ventilator i butikkerne – alt var udsolgt. Vi oplevede derfor en øget efterspørgsel på at få varmepumper med kølefunktion,” siger administrerende direktør i 3byggetilbud.dk Martin Borgstrøm.

Fra blomsterbed til vilde haver

Den samme efterspørgsel ses også på træterrasser om sommeren, hvor også haven får en ordentlig overhaling. Haveserviceopgaver er nemlig steget med 92 procent fra maj til juni sidste år – sammenlignet med i år.

”Vi oplever et boom i efterspørgslen på haveopgaver, og får tæt på dobbelt så mange forespørgsler, hvis vi sammenligner med sidste år. Dét, som trender rigtig meget lige nu – er vilde haver. Mormors pæne blomsterbed og den nyklippede ligusterhæk er ikke det bygherrerne ønsker. De vil have naturen ind i haven igen,” fortæller Martin Borgstrøm.

Renovering af sommerhytten er også i høj kurs

En anden populær bygge- og renoveringsopgave er naturligvis at finde i sommerhuset. 3byggetilbud.dk oplevede en fremgang i sommerhus relaterede opgaver på 28 procent i første halvår af 2018 sammenlignet med samme periode i 2017. Og 2019 viser ingen tegn på tilbagegang. De renoveringslystne danskere ønsker nemlig både at få pudset sommerhusets facade, opsat en varmepumpe og få lavet kloakering.

”Vi ser, at sommerhuset får den helt store tur, til gavn for både dem som ønsker at beholde det i mange år frem, men også til ære for de nye købere. Godt vejr sælger nemlig. Og et sommerhus som fremstår nymalet, lyst og lækkert ryger automatisk hurtigere af markedet end et, hvor køberne selv skal gribe knoglen – og ringe efter håndværkerne,” slutter Martin Borgstøm.

Om 3byggetilbud.dk

• 3byggetibud.dk håndterer årligt 45.000 byggeopgaver og er dermed Danmarks største formidler af byggeopgaver.
  • 3byggetilbud.dk oplever en vækst på 92 procent i haveserviceopgaver sammenlignet med maj til juni sidste år og samme periode i år.
  • 3byggetilbud.dk oplever altid en øget efterspørgsel på træterrasser om sommeren og denne sommer også en øget efterspørgsel på varmepumper med kølefunktion.
  •
3byggetilbud.dks mål er at gøre det nemmere for alle danskere at finde dygtige lokale håndværkere.
  • Læs mere om 3byggetilbud.dk her.