Lead Supply

Sommertendens: Østjyderne vil stadig rejse på trods af det varme vejr

Stik modsat resten af landet stiger østjydernes forbrugslån til rejser på trods af det gode sommervejr. Det viser ny analyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk viser. Derudover låner østjyderne også markant mere til shopping.
Østjyderne booker flere rejser, når solen skinner. Ifølge tal fra Fair-laan.dk steg østjydernes lån til rejser med over 18 procent i det varme vejr. Foto: PR

Østjyderne låner flere penge, når vejret bliver varmt, end når det er koldt. Det viser en ny låneanalyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk, der finder markedets billigste forbrugslån til tusindvis af forbrugere om måneden. Portalen har gennemgået 3224 lån og sammenlignet den varme og solrige periode fra 16. april til 16. maj med den koldere periode fra 15. marts til 15. april.

Resultatet viser en tydelig forskel. Østjyderne sendte 22 procent flere låneansøgninger afsted i den varme periode, og antallet af ansøgninger om mindre lånebeløb på op til 10.000 kroner steg med hele 38,5 procent.

– Stigningen i østjydernes låneaktivitet er meget markant. Vi kan se, at de særligt ansøger om lån til rejser og shopping, så det hænger jo godt sammen med stigningen i de mindre lånebeløb, siger Andreas Linde, der er CEO i Fair-laan.dk.

Tallene fra Fair-laan.dk viser, at østjydernes lån til shopping er steget med 22,8 procent i den varme periode.

Flere rejser på trods af godt vejr

Også antallet af lån til rejser boomer i Østjylland. Sammen med Vestsjælland er det den landsdel, hvor antallet af lån til rejser er steget mest i det varme vejr. Ifølge Fair-laan.dk’s analyse er antallet af østjydernes lån til ferie steget med 18,4 procent i den varme periode.

– Det overrasker mig, at østjyderne tager flere lån til rejser, når det er godt vejr, for vi ser faktisk den modsatte tendens i det meste af landet. Men det må jo være godt for rejsebureauerne, siger Andreas Linde.

Godt vejr betyder højt forbrug

Ifølge privatpraktiserende psykolog Jon Glud Kloster fra Aarhus er vi langt mere påvirkelige af vejret, end vi selv tror:

– Humøret og vejret hænger uløseligt sammen. Det er mest udtalt i forhold til vinterdepressioner, men sammenhængen fungerer begge veje, og godt vejr gør os glade. Samtidig er forbrugeradfærd tæt koblet sammen med vores sindsstemning. Vi køber simpelthen mere og risikovilligheden stiger, når vi er glade. Vi har en forestilling om, at vi handler rationelt, men faktum er, at vores beslutninger bliver påvirket af meget andet end vores fornuft. Adfærdspsykologisk er vi superpåvirkelige: Vejret gør os opstemte, og livet føles nemmere, selvom den eneste reelle forskel er, at temperaturen stiger, forklarer Jon Glud Kloster.

Han påpeger, at sommerhalvårets glade stemning også mærkes hos praktiserende psykologer, som har færre konsultationer i de lyse måneder.

Andreas Linde
CEO, Fair-laan.dk

Billeder

Download
Andreas Linde (tv.) og Stefan Vinding Olesen er de to stiftere af låneportalen Fair-laan.dk, som hver måned formidler over 8000 lån. Foto: PR.
Download

Information om Lead Supply

Lead Supply
Paludan-Müllers Vej 40B