Sommerhusejere advares: Det kan gå galt, hvis du sparer forkert på strømmen

Mange sommerhusejere står overfor et snarligt valg. Enten skal sommerhuset lukkes ned og vandrørene tømmes, eller skal ejerne bekoste en tilstrækkelig opvarmning på 10-12 graders varme til at holde huset frostfrit. Det kan selvsagt blive en dyr fornøjelse.
Situationens omfang forstærkes af, at tusinder af danskere de seneste år har købt et sommerhus. Mange har derfor ikke stor erfaring i at sætte den rigtige temperatur i boligen, så man sikrer, at kulden ikke gør skade på huset.
”Sommerhuse blev det store hit under corona. Mange nye sommerhusejere har kun en enkelt eller to vintre skulle vælge mellem at lukke helt ned eller holde huset frostfrit med opvarmning. En stor del har heller ikke prøvet øvelsen med at lukke ned, tappe vand af rørene og frostsikre med væsker, hvis man vælger helt at slukke for varmen”, siger kommunikationschef Birgitte Ringbæk fra If Forsikring.
Pas på for lave temperaturer
Hos forsikringsselskabet If forudser man, at de høje energipriser får flere til at sænke temperaturen i sommerhuset lidt for meget denne vinter for at begrænse varmeudgiften. Det kan imidlertid få alvorlige konsekvenser.
”Sprængte vandrør er alvorligt. For det første kan huset ikke benyttes i lang tid, når vandskaderne skal udbedres. Dertil er skaderne ikke omfattet af forsikringen, hvis de skyldes, at huset ikke har været varmet tilstrækkeligt til at forhindre skaden. Typisk skal et hus opvarmes til min. 10–12 grader, for at forhindre sprængte rør i vintermånederne, men isolering og stand varierer og nogle huse kræver højere temperaturer. Det skal man gøre op med sig selv, om man vil betale med de aktuelle energipriser”, siger Birgitte Ringbæk.
Det er husejernes eget ansvar at sørge for, at huset er varmet så meget op, at rørene ikke sprænger.
Ikke alle sommerhuse er egnet til at benytte hele året. En stor del er bygget i en tid, hvor man slet ikke overvejede at bruge huset udenfor sæsonen. Her er udvendige vandrør typisk ikke tilstrækkeligt frostsikrede eller isolerede, og så er huset ikke egnet til at bruge om vinteren.
Tjek forsikringsbetingelserne
At lukke for vandet er så afgørende, at forsikringsselskaberne har det som et særskilt punkt i betingelserne. Forsikringsdækning fordrer, at man lukker for vandet og tømmer rørene for vand, hvis huset ikke er forsvarligt opvarmet om vinteren. Er man væk fra huset i længere tid, skal der også lukkes for hovedvandhanen.
Hvis skader skyldes tilfældige forsyningssvigt, fx ikke-planlagt strømafbrydelse, dækker Ifs sommerhusforsikring frostskader på indvendige rør, der fører vand og varme ind til huset.
Huskeliste når du lukker ned for sommerhuset:
Huskeliste når du vil bruge sommerhuset i vinterens løb:
|
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder



Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum