Sommerferien er højsæson for indbrud: Det går tyvene især efter

Sommeren er højsæson for indbrud og efter et par år med fald i antallet af indbrud, så forventer skadesdirektør en stigning i denne sommerferie.

De seneste år har flyene stået stille, og danskerne har spenderet tid hjemme eller i deres nyindkøbte sommerhuse. Og det har fået antallet af indbrud til at falde, men med rejselystne danskere og stigende inflation vil indbrudstyvene igen øjne chancen for at lave nogle hurtige penge.

I hvert fald vil vi formentlig se en stigning i indbrud i de danske hjem i år, vurderer Henrik Bundgaard, der er skadesdirektør i Alm. Brand Group.

”De seneste to somre har vi set et kraftigt fald i indbrud, da mange danskere valgte at blive hjemme for at forebygge smitte. Men i år forventer vi, at folk meget gerne vil udenlands igen. Derfor er jeg heller ikke tvivl om, at vi vil se flere indbrud, desværre," siger Henrik Bundgaard.

En opgørelse fra brancheforeningen Forsikring & Pension viser, at tyve går efter genstande, som er hurtige at tage med, og som er lette at sælge videre.

De kriterier opfylder ”smykker og ure” samt ”computere, tablets og elektronik”, og kategorierne topper derfor også statistikken over ejendele, der anmeldelses og skal erstattes efter indbrud.

"Vi dækker naturligvis det økonomiske tab. Men det er svært at genanskaffe arvesmykker og værdifulde filer eller studieopgaver på computeren så vi anbefaler altid at lave en backup Det kan fx være igennem cloudløsninger eller en godt gemt server,” siger Henrik Bundgaard.

Gode råd til at undgå indbrud

Man kan selv gøre en indsats for at forebygge, at tyvene kommer afsted med alt for mange værdigenstande.

”Vi har ofte bekymrede kunder i røret, der vil have gode råd til at holde tyven væk eller gemme ejendele. Heldigvis afslører skadestatistikken, hvordan indbrud typisk sker, og hvordan man derfor bedst kan forebygge dem,” siger skadesdirektøren.

De bedste råd til at undgå indbrud er:
• Nabohjælp
Aftal med dine naboer, at I holder øje med hinandens boliger.

• Terrassedøren
En god lås på bagsiden af huset er mindst lige så vigtig som en god lås i hoveddøren. Tyve foretrækker nemlig ofte at begå indbrud fra bagsiden af huset.

• Hængsler
Der findes to måder at bryde en dør op på. Hvis det ikke lykkes for tyven at bryde døren op via låsen, kan de forsøge at bryde døren op via hængslerne. Sørg derfor for, at døren har to bagbeslag.

• Sæt en bevægelsessensor på din udendørs belysning
Over halvdelen af indbruddene i private hjem sker i de mørke måneder, så der er gode grunde til at kombinere en bevægelsessensor med udendørs belysning – både foran og bagved huset – så lyset automatisk tændes, hvis en ubuden gæst lister sig ind på grunden.

• Postkassen
Husk at afbestille avisen. Bed eventuelt din nabo om at tømme postkassen og fjerne breve, aviser og reklamer.

• Sociale medier
Sørg for, at dine sociale medier ikke afslører, at du ikke er hjemme.

• Vinduer
Det er vigtigt at have godkendte låseenheder på både døre og vinduer. Forsøg også at få det til at se ud som om, at der er nogen hjemme, og undgå at trække persienner eller rullegardiner for. Et tænd og sluk-funktion på lamper og musikanlæg er en billig tyveriforsikring.

• Få en nabo til at slå græsset
Hvis dit græs er nyslået, ser det ud so om, at der er nogle i huset.

• Gem værdigenstande/Smykker.
Gem dine værdigenstande og gerne, hvor tyvene ikke umiddelbart tænker på at tjekke. Det kan fx være i køkkenskuffer eller på børnenes værelse. Én safetybox er altid en god idé.