Sommerferiehjælp til udsatte børn og unge på Bornholm

Børn og unge, som har haft det svært under coronakrisen, skal opleve et pusterum og et fællesskab sammen med andre i sommerferien. Derfor har organisationer som Blå Kors fået penge til at lave opsøgende arbejde og skabe aktiviteter for udsatte børn og unge på blandt andet Bornholm.
I sidste uge blev der blandt andet afholdt "berlinerfest", hvor børn og voksne spiste berlinere og hyggede sig.

Efter måneder med isolation under coronakrisen har mange børn og unge ekstra meget brug for et pusterum i sommerferien.

Den sociale hjælpeorganisation Blå Kors er en blandt flere organisationer, der har fået tildelt 1,1 millioner kroner som en del af Folketingets sommerferiepakke til at lave opsøgende arbejde og arrangementer for udsatte børn og unge i løbet af juli og august.

I Rønne på Bornholm har Blå Kors ansat Henrik Nygaard Andersen og Kasper Thorskov som projektledere til at hjælpe familierne med at finde rundt i de mange aktivitetstilbud i sommerferien i samarbejde med kommune, boligforeninger og det lokale foreningsliv.

”Det handler om at lave nogle gode sommeroplevelser for udsatte børn. Børn, som måske ikke skal så meget i deres sommerferie," siger Kasper Thorskov.

Kontakt med mange familier

Blå Kors driver Barnets Blå Hus i Rønne som er et støtte- og behandlingstilbud til børn fra hjem med alkohol- og stofmisbrug, og Familienetværket Rønne i partnerskab med Rønne Vineyard, som er et socialt fællesskab for familier.  Det er blandt andet familierne, der er tilknyttet de to tilbud, som projektlederne er i kontakt med.

I Familienetværket Rønne har de kontakt til mere end 100 familier gennem deres årlige julehjælpsuddeling.

”Det er ud fra det netværk, hvor folk snakker sammen på kryds og tværs, at vi kommer i kontakt med familierne. Alle ved, hvem hinanden er. Afstanden mellem folk er ikke så stor her på øen," forklarer Kasper Thorskov.

Sammen med boligforeningen Bo42 har Barnets Blå Hus blandt andet afholdt en legedag. Derudover kan man hver tirsdag komme og høre mere om aktiviteter i 20'eren på Gartnervangen 20 i Rønne.

Fællesskaber for børn

Målet er at få børnene med i fællesskaber, hvor de får mulighed for at få nye oplevelser og venskaber. Samtidig arrangerer Blå Kors også selv aktiviteter og udflugter gennem Barnets Blå Hus og familienetværket.

"Jeg håber, at børnene på Bornholm får afprøvet nogle af de spændende aktiviteter, der er planlagt i år. Måske får de øjnene op for en ny hobby eller danner nye venskaber. Jeg tror også på, at dette sommerprojekt kan åbne op for fremtidige samarbejder mellem kommunen, organisationer og lokale ildsjæle," siger Henrik Nygaard Andersen.

Indtil videre er der blandt andet arrangeret en udflugt til Brændesgårdshaven, havefest, snobrødsbagning og leg i hoppeborg.

"Vores helt klare håb er, at det ikke kun handler om at skabe noget i juli og august, men at vi kommer i kontakt med familier, som har lyst til at være en del af familienetværket," siger Kasper Thorskov.

Familier har mulighed for at kontakte Blå Kors' projektledere Henrik Nygaard Andersen på tlf. 24 78 45 77 eller Kasper Thorskov på 26 21 52 26, hvis man har brug for hjælp til at finde sommerferieaktiviteter.

Henrik Nygaard Andersen, projektleder, Blå Kors Danmark, tlf. 24 78 45 77 eller hny@blaakors.dk
Kasper Thorskov, projektleder, Blå Kors Danmark, tlf. 26 21 52 26 eller kto@blaakors.dk