Sommerferie-rekord på Kattegat

Trafikken mellem landsdelene har i sommerferien 2021 sat rekord på Kattegat. Aldrig før har Molslinjens hurtigfærger haft så mange biler og passagerer med som denne sommerferie.
Molslinjens hurtigfærger har haft travlt i sommerferien 2021. Aldrig før har så mange danskere taget færgen i deres sommerferie, og det har betydet nye rekorder for Molslinjen.

Sommeren 2021 betød nye rekorder for Molslinjens hurtigfærger på ruterne over Kattegat. Aldrig før har færgerne transporteret så mange biler og passagerer mellem landsdelene som denne sommerferie.

Det viser en opgørelse fra Molslinjen, som driver Kattegatruterne mellem Ebeltoft og Odden og mellem Aarhus og Odden. Opgørelsen er foretaget for ugerne 25 til 31.

Opgørelsen viser, at 237.819 biler var inde og ude af en af hurtigfærgernes vogndæk i de uger. Bilerne havde en stor del af de i alt 698.344 passagerer med sig. I 2020 havde færgerne 207.745 biler og 653.013 passagerer med. Det giver 14,5 procent flere biler og næsten syv procent flere passagerer i sommerferien 2021.

”Det har været en udfordring at være transportør under corona-perioden, så det er glædeligt at se passagererne vende så stærkt tilbage”, lyder det fra Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Og tendensen fra sommerferien er fortsat ind i august, hvor færgerne atter sejler uden krav om mundbind og med genåbnede buffeter. Også her er antallet af biler og passagerer højere end både i 2020 og i 2019. Samtidig viser opgørelsen, at hurtigfærgerne fortsat erobrer markedsandele.

Molslinjens færger ligger nu med en markedsandel på lige over 13 procent af biltrafikken på tværs af landet.

”Det tallene viser os er, at passagererne er tilbage. De viser også, at vores flydende bro spiller en stadigt større rolle for sammenhængskraften i Danmark”, siger Carsten Jensen.