Sommerferie i Danmark - hvad dækker forsikringen?

Sommerferien 2020 ser ud til at blive lig med Danmarksferie for rigtig mange danskere. Men hvad dækker din forsikring, hvis du lejer et sommerhus i Danmark, og hvad skal man huske, hvis man lejer sit sommerhus eller sin lejlighed ud?

Lige nu tegner alt til, at rigtig mange danskere har tænkt sig at være turister i eget land her til sommer. Sommerhusudlejerne melder om travlhed på trods af, at rigtig mange af de sædvanlige tyske kunder lige nu afbestiller deres sommerhusreservationer. I stedet bliver sommerhusene lejet ud til danskere. En del sommerhusejere går måske også rundt og overvejer, om de skal leje deres hus ud, hvis det ikke skal bruges hele ferien. Det kan dog være svært at gennemskue, hvordan du er stillet, når turen går til Danmark.

-Et stykke hen ad vejen er reglerne for rejseforsikringen og afbestilling ens uanset om man rejser til udlandet eller til rundt i Danmark. Så har man sådan en, er man godt på vej. Men det et altid godt lige at orientere sig hos sit forsikringsselskab, inden man lejer en feriebolig. Lige nu er vi også i en særlig situation, så er det ekstra vigtigt, at man er opmærksom på, hvilke regler der gælder for rejser i Danmark, siger Ulrik Erritsø, skadeschef i LB Forsikring.

Hos LB Forsikring, der består af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring, Bauta Forsikring og LB Forsikring til PFA, dækker man ved rejser i Danmark afbestilling og ødelagte feriedage, hvis der er tale om minimum to overnatninger i lejet feriebolig.

-Hvis du skal på ferie i et sommerhus i Danmark, du har lånt af familie eller andre, eller hvis du skal bo privat, så dækker afbestillingsforsikringen ikke hos os. Heller ikke forudbetalte udgifter til transport til og fra destinationen.
Det samme gælder, hvis du vil på endagstur til Vejle og har købt togbilletter fra København til Vejle og retur, så er det for egen regning, hvis du må afbestille. Der vil heller ikke være dækning for ødelagte feriedage på ferien, idet hele dækningen for Danmarksrejser er betinget af, at der er tale om minimum to overnatninger i lejet feriebolig, siger Ulrik Erritsø.

Hvor mange overnatninger man minimum skal have i lejet bolig, varierer afhængig af forsikringsselskab. Så det er værd at tjekke efter.

Ansvar når man lejer og udlejer

Lejer man et sommerhus i Danmark, så skal man sætte sig ind i udlejningsportalens regler og have tjek på sine egne forsikringer. Det gælder også, hvis man lejer en sommerbolig igennem en privat udlejningsportal som fx Airbnb.

-Det er godt at have en plan b, hvis man lejer igennem en privat udlejningsportal, ud over hvad udlejningsportalen tilbyder af forsikringer. Den plan b kan være at have ordentligt tjek på sin indboforsikring. Det handler om, hvilken ansvarsdækning man har på sin indboforsikring. Er du forsikret hos os, er du dækket hvis du laver skader på ting i boligen, siger Ulrik Erritsø.

Vælger du at leje din sommerbolig ud, så har udlejningsportalerne ofte regler for erstatning, hvis der sker noget med boligen eller indboet. Dem skal man sætte sig grundigt ind i. Oftest kan småskader som en smadret vase eller pletter på gulvet ordnet direkte med lejeren, men en ting mange ikke tænker over er, at ens forsikring ikke dækker simpelt tyveri, hvis man har lejet sin bolig ud.

-Når du låner din bolig ud, dækker din forsikring ikke simpelt tyveri. Det betyder, at du ikke får dækning, hvis den familie eller person, der låner dit hus eller din lejlighed, glemmer at låse døre eller lukke vinduer, og der sker tyveri af dine ting, eller hvis den anden familie stjæler dine ting eller begår hærværk. Det gælder både, hvis du lejer ud privat, via en udlejningsportal eller ved fx boligbytte, siger Ulrik Erritsø.

Han opfordrer til, at man kun lejer ud til folk, man har undersøgt og derfor har tillid til. På Airbnb er det en god ide at læse anmeldelser af folk inden man accepterer dem, og at man har kontakt med dem, inden de ankommer til boligen, så man har en fornemmelse af, hvem de er.

-Der er heller ikke nogen grund til at friste nogen. Så fjern arvestykkerne og tag dine smykker med hjem, inden dine gæster kommer. Så undgår du også at miste dem, hvis uheldet skulle være ude og der er indbrud, mens du ikke er der, slutter Ulrik Erritsø.

Gode råd og regler:

Herunder har vi samlet en række gode almene råd, samt reglerne for LB Forsikrings afbestillingsforsikring. Afbestillingsreglerne kan variere. Tjek forsikringsoplysningen.dk eller hos dit forsikringsselskab.

Afbestillingsforsikring hos LB Forsikring ved rejser i Danmark:

• Afbestillingsforsikringen dækker ferierejser i Danmark som normalt, fx i forbindelse med akut sygdom og tilskadekomst, når der er tale om en ferie i Danmark med minimum to betalte overnatninger.
  • Forsikringen dækker ikke afbestilling som følge af frygt for smitte med coronavirus

Leje af bolig i Danmark:

• Undersøg lejemålet og anmeldelserne grundigt.
  • Læs anmeldelser, og hav dialog med udlejer. Tjek et par uger før afrejse, om der har været aflysninger, og om udlejer stadig svarer på dine e-mails.
  • Nogle udlejningsportaler tilbyder ”fraud insurance”, hvis du skulle blive snydt. Vær opmærksom på, om en sådan forsikring hjælper akut, eller først længe efter du er kommet hjem.
  • Husk at købe en rejseforsikring.
  • Pas godt på lejemålets nøgler.

Udlejning af bolig i Danmark:

• Fjern de mest værdifulde ting, inden boligen bliver lejet ud.
  • Ring til dit forsikringsselskab, hvis du er i tvivl om, hvordan din indboforsikring dækker.
  • Tjek udlejningsportalens egen eventuelle dækning.
  • Sørg for en god kontakt med lejer.
  • Husk at tage billeder og gemme kvitteringer, hvis uheldet er ude.

Uddannelse og demokrati er hjørnesten i millionstøtte til projekter i Nordjylland22.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Med 1 mio. kr. vil LB Foreningen i Nordjylland sætte fokus på vigtigheden af uddannelse og demokrati - særligt i relation til børn og unge. ”Uddannelse er et grundelement, når vi skal beskytte børn og unge mod udsathed og styrke demokratiet,” lyder det fra foreningens formand, Lars Busk Hansen, der opfordrer alle organisationer i det nordjyske til at byde ind med relevante projekter.