Sommeren varer hele vinteren for rejselystne danskere

Da coronaen slap sit jerngreb om rejserestriktionerne, greb danskerne muligheden for at rejse mod varmere himmelstrøg på Mallorca, Malaga, Kreta og mange andre steder. For de rejselystne kan sommeren nås fra Billund Lufthavn hele vinteren med udsigter til Gran Canaria, Thailand og mange andre solrige destinationer.
PR-foto: Billund Lufthavn

Terminalen i Billund Lufthavn var i sommers fyldt med ferieglade gæster, der have pakket solcreme, strandhat og sommerglade fornemmelser, og den mest attraktive soldestination fra Billund Lufthavn var Mallorca. Både Chania, Malaga og Rhodos var også yderst populære destinationer fra Billund Lufthavn, som næsten alle tre hver for sig havde ligeså mange rejsende fra lufthavnen.

Billund Lufthavns undersøgelser havde tidligere vist, at så snart muligheden for at rejse på ferie bød sig igen, ville danskerne gribe chancen fordi, deres rejsebehov var så stort. Det viste sig at være sandt. Da rejserestriktionerne ændrede sig, steg trafikken i hhv. juli og august med over 300 procent ift. juni, og efterspørgslen på vinterens soldestinationer er ligeledes stor.

– Fordi vi har trængt hårdt til den gode sommer, kan vi blive ved med at kigge tilbage på den. Men den store rejseaktivitet i sommers er også med til vise den lyse fremtid, som de solrige destinationer har fra Billund. Den 19. september åbnede Vueling eksempelvis deres rute til Gran Canaria med stor succes, og den succes forventer vi fortsætter hele vinteren fordi, rejsebehovet ikke blev stillet fuldt ud i sommers, siger Jan Hessellund, adm. direktør Billund Lufthavn.

Destinationsudbud tilbage på 2019-niveau

I 2019 markerede Billund Lufthavn sig med at have 100 direkte destinationer og over 540 destinationer kun med ét stop. Og nu er antallet af direkte destinationer på samme niveau som i 2019, og restriktionerne er også begyndt at gøre de oversøiske destinationer mere tilgængelige. Så inden længe er hele verden åben igen fra Billund Lufthavn med kun ét stop.

Selvom de store netværksselskaber er attraktive for ferierejsende, der vil opleve hele verden, spiller det vestdanske erhvervsliv en stor rolle i, at Billund Lufthavn kan have nationalselskaber til ni store europæiske netværkslufthavne, og det er ikke et billede, der ses i lignende regionale lufthavne i Europa.

– Vi er forbundet med KLM til Amsterdam, Lufthansa til Frankfurt, LOT til Warszawa, Air France til Paris og mange flere, og det giver de rejsende en fleksibilitet, som de ferierejsende og som erhvervslivet i særdeleshed nyder godt af. I virkeligheden kan man rejse til New York omkring 50 gange om dagen igennem de forskellige hubs, vi servicerer. Så det er muligt at tilpasse præcis den rejse, man ønsker her fra Billund Lufthavn. Det gælder både erhvervs- og ferierejsende, afslutter Jan Hessellund.

Faktaboks:

Eksempler på solrige destinationer fra Billund Lufthavn henover vinteren 2021:

• Fuerteventura
  • Gran Canaria
  • Tenerife
  • Malaga
  • Lanzerote
  • Malta
  • Sharm el Sheikh

Og mange mange flere. Der er et stort udbud af pakkerejser med charterbureauerne, men man kan også planlægge sin egen rejse med rutefly som Vueling, Ryanair, Wizz Air og flere andre.

PR-foto: Billund Lufthavn