Sommeren i Lejre er for voksne, børn og barnlige sjæle

Gennem hele sommeren byder Lejre Museum, Tadre Mølle og Gl. Kongsgård indenfor i en verden af oplevelser. Museet holder åbent hele sommeren, du kan komme med på historiske sommervandringer i det sælsomme landskab omkring Lejre, du kan nyde æblekagen på Gl. Kongsgård, og de mindste kan være med til at løse Kongehallernes mysterier
Vi gentager succesen med en bageweekend på Tadre Mølle. Og der bliver masser af andre aktiviteter også. Kredit: ROMU.

En verden af oplevelser. Sådan beskriver man bedst sommerprogrammet ved ROMU’s besøgssteder i Lejre. Den faste udstilling på Lejre Museum ”Sagnkongernes Lejre” kan opleves tirsdag til søndag, og det er muligt at købe is, vand og kaffe i museumsbutikken. Herudover er der en række tilbud – på museet, på en af de smukkeste vandmøller i Danmark, på Tadre Mølle, og på Gl. Kongsgård – til både store og små.

Projektleder på Lejre Museum, Tadre Mølle og Gl. Kongsgård Maja Kvamm glæder sig til sommerens hyggelige og magiske stunder:

”Sommerferien er en dejlig anledning til hyggeligt samvær i de historiefyldte og naturskønne omgivelser i Lejre. Museets sommeraktiviteter foregår i det fri, og her er tilbud til både store, små, de eventyrlystne og dem der blot vil læne sig tilbage og nyde sommersolen”.

Masser af tilbud til de mindste på Lejre Museum

Sagnene fortæller, at der engang boede en mægtig kongeslægt i Lejre ved navn Skjoldungerne. Denne sommer har nogle af kongerne gemt sig i landskabet omkring Lejre Museum. Er du snu og opmærksom? Så finder du måske dem alle!

I skolernes sommerferie kan du mærke suset fra fortiden, når vi på Lejre Museum inviterer til gemmeleg med Lejres sagnomspundne Skjoldunger. Her er god tid til nysgerrighed, fordybelse og lidt af et eventyr, når du møder det farverige persongalleri som eftersigende regerede her i Lejre for mange hundrede år siden. Måske har du hørt om en krigeriske Harald Hildetand eller pengeglade Frode Fredegod? Det har du i hvert fald efter gemmelegen.

Tag en sommerdag ud af kalenderen og nyd den dejlige natur, rige historie og eventyrlige sommerstemning på Lejre Museum

Du kan også løse mysterier i Kongehallerne. På toppen af en bakke, lige ved siden af Lejre Museum, stod der i jernalderen og vikingetiden flere storslåede kongehaller. Engang knejsede de mægtige bygninger på toppen af Lejre, men i dag har vi kun sporene – og en række ubesvarede spørgsmål – tilbage! Efter at have ligget uopdaget under jordens overflade i mere end 1000 år gemmer sporene fra kongehallerne nemlig på svar, som vi endnu ikke kender. Hvordan endte et sæt bjørnekæber her? Og hvem var det hemmelighedsfulde skelet?

Det er blot nogle af de mysterier, som vi vil dykke ned i, når vi henover sommeren inviterer børn og voksne til en oplevelsesrig rundvisning ved Lejre Museum.

Vi mødes på museet og går derfra op til det område, hvor vikingernes kongesæde stod for 1000 år siden. Her vil vi fortælle jer alt, hvad vi ved om kongehallerne og de vilde historier om Skjoldungerne fra Lejre – men I skal også på banen. Sammen vil vi nemlig lade fantasien få frit løb, når vi går på opdagelse i de prægtige kongehallers mysterier.

Fat fodtøjet og tag med på historisk sommervandring

I samarbejde med Lejre Historiske Forening, Lejre Museumsforening og lokale lodsejere inviterer Lejre Museum igen i år til de populære, historiske sommervandringer i Lejreområdet.

Vandringerne, som både starter og slutter på Lejre Museum, er for alle, der holder af hyggeligt samvær, natur og historie, og de ledes af engagerede turledere med et stort lokalkendskab.

Vandringerne ligger torsdage og søndage i juni, juli og august. Alle ture starter på parkeringspladsen foran Lejre Museum kl. 11.

Oplev møllens magi

Også på Tadre Mølle skal vi fejre den danske sommer, og det kommer ikke til at gå stille for sig.

Der er åbent på møllen tirsdag til søndag i juli måned, og man kan både nyde en kop kaffe og opleve udstillingen ”Vandmøllernes dal”.

Herudover er der lagt i kakkelovnen til en række hyggelige arrangementer – du kan for eksempel komme til naturdag, hvor vi, i selskab med en kyndig naturvejleder, går på opdagelse i den smukke Elverdamsdal.

Du kan også komme til sjov bageweekend, hvor vi skal opleve naturens kræfter, når den gamle vandmølle forvandler korn til mel.

Og sidst, men ikke mindst kan du være med til den traditionsrige fødselsdagsfejring af Mølle-Marie. Mølle-Marie, der drev den smukke mølle i et halvt århundrede, har sat sine tydelige spor på møllen og folk i området – og i år ville hun have haft 120 år fødselsdag. Derfor skal hun fejres med manér! Der inviteres til en festlig sommerdag med musik og dejlig stemning i de naturskønne omgivelser ved Tadre Mølle.

Dagens program vil blive lagt på Tadre Mølles hjemmeside, når mærkedagen nærmer sig.

Ingen af sommerens arrangementer kræver tilmelding.