Danmarks Idrætsforbund

Sølvvinder fra Rio udtaget til de Paralympiske Lege (PL)

Det bliver tredje gang, dressurrytteren Susanne Jensby Sunesen fra Thisted, skal deltage i de Paralympiske Lege. Sidst blev det til sølv, og i Tokyo kan den erfarne rytter se frem til at ride ind på sin nye hest, Leeds, der tilmed er hjemmeavlet.
Susanne Jensby Sunesen. Foto til fri afbenyttelse ved kreditering Foto: BESTSELLER for DIF og Team Danmark

”Det betyder sindssygt meget at være udtaget. Det er og bliver rigtig spændende. Det er mit tredje PL, men denne gang på en ny hest. Han er hjemmeavlet, og det er første gang, han skal til et stort stævne”, fortæller Susanne Jensby Sunesen, der har stutteri i Thy sammen med sin mand.

Ambitioner i Japan

Susanne Jensby Sunesen red en sølvmedalje hjem til Danmark, da hun deltog ved PL i Rio i 2016. Dengang var det på hesten Thy’s Que Faire, men i Tokyo er det Leeds, der sammen med Susanne skal præstere foran dommerne på Equestrian Park.

”Det er jo en ny hest, så selvfølgelig vil jeg gerne gøre det godt med den. Jeg håber på en top fem, for der er både en dobbelt paralympisk mester med samt to, som jeg har tabt guld og sølv til. Og de har begge mere rutinerede heste end mig. Men på en god dag kan det sagtens gå min vej - og så ved man jo aldrig, hvad der kan ske,” fortæller den beskedne nordjyde.

Et liv med heste

Susanne Jensby Sunesen begyndte at ride allerede som 7-årig, men var i 2006 ude for en ulykke. En tung halmballe faldt ned over hende. Hun brækkede ryggen og blev delvist lam fra navlen og nedefter. Susanne Jensby Sunesen har dog kæmpet sig tilbage på hesteryggen og har været med på den helt store internationale scene i mange år.

En anderledes sidelinje i Tokyo

Susanne Jensby Sunesen er godt klar over, at deltagelsen ved dette års PL på mange måder bliver anderledes, end da hun deltog i London og Rio. Det har corona-pandemien sørget for. Men hun tror stadig på, at det bliver en stor oplevelse.

”Det bliver godt - bare lidt anderledes. Det er megastort at være af sted, fordi man er en del af et større fællesskab, end vi er til VM eller EM. Normalt må vi se de andre atleters kampe, men i år må vi så følge dem på en anderledes sidelinje og fejre hinanden hjemme i PL-byen,” fortæller Susanne Jensby Sunesen.

De tre øvrige dressurryttere, der er udtaget til PL, er Katrine Kristensen, Caroline Cecilie Nielsen og Tobias Thorning Jørgensen.

DIF, Parasport Danmark og Team Danmark
Det er første gang, at DIF har det operationelle ansvar for de danske atleters deltagelse ved de Paralympiske Lege. Opgaven varetages i et tæt samarbejde mellem DIF, Team Danmark og Parasport Danmark.

Citater til fri brug:

Nicklas Bjaaland, Chef de mission for den danske paralympiske delegation, DIF

”Vi er utrolig glade for at kunne byde Susanne Jensby Sunesen velkommen i den danske PL-trup. Danmark er en virkelig stærk nation inden for dressur, og der har derfor været hård kamp om de fire kvotepladser, som Danmark har opnået. Nu er kvartetten fuldendt med Susanne Jensby Sunesen, og der er ingen tvivl om, at vi kommer til at stå stærkt i Tokyo.”

Michael Møllgaard Nielsen, elitechef, Parasport Danmark

”Med Susanne Sunesen har vi en verdensklasseatlet, som efter at have pensioneret sin hest Thy’s Que Faire efter VM i Tryon 2018 viser sit store format ved allerede nu at have redet sin nye hest, Leeds, op på et internationalt niveau. Det betyder, at Leeds og Susanne kan konkurrere på øverste klinge i Tokyo – og med Susanne får vi samtidig en rytter, som med deltagelse i både London og Rio ved, hvad der skal til ved et PL. Hun bidrager med både kvalitet og erfaring på et dansk hold med bl.a. to debutanter, som skal være med til at videreføre de flotte danske traditioner i paradressuren.”

Magnus Wonsyld, sportsmanager, Team Danmark

”Med udtagelsen af Susanne Sunesen har vi fire rigtigt stærke ryttere, der skal repræsentere Danmark i dressur. Med sin sølvmedalje fra Rio 2016 bidrager Susanne Sunesen med stor international erfaring, hvilket lover det godt for Tokyo og holdet. Jeg glæder mig til at følge de fire ryttere i både de individuelle konkurrencer og holdkonkurrencen.”

Fakta om Susanne Jensby Sunesen

Født: 19. februar 1977

Hjemby: Thisted

Klub: Sportsrideklubben Thisted

Klasse: Grad IV

Handicap: Inkomplet paraplegiker (delvis lam fra navlen og nedefter)

Tidligere PL-deltagelse: London 2012 og Rio 2016

Udvalgte resultater: PL-sølv i Rio 2016. EM-guld i Gøteborg 2017.

For yderligere kommentarer kontakt:

Nicklas Bjaaland, PL Chef de mission, DIF: 2972 3839, nbj@dif.dk

Michael Møllgaard Nielsen, elitechef, Parasport Danmark: 2082 0269, mmn@parasport.dk

Magnus Wonsyld, sportsmanager, Team Danmark: 3010 4268, mawo@teamdanmark.dk

Louise Dyring Mbae, presseansvarlig, DIF: 2051 0696, ldm@dif.dk

Forberedelserne til de Paralympiske Lege kan følges på www.paralympiskelege.dk samt Facebook (Danmark til PL). Det officielle danske OL og PL-hashtag er #allfordenmark

Foto: BESTSELLER for DIF og Team Danmark

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.