Sølv til Hedensted: Årets næstbedste erhvervskommune

Hedensted Kommune indtager for andet år i træk andenpladsen i DI’s undersøgelse af den service og de forhold, som kommunerne byder de lokale virksomheder. Hedensted er dermed den næstbedste erhvervskommune i Danmark lige efter Ikast-Brande, der igen i år lander på en førsteplads.

Særligt er virksomhederne i Hedensted glade for niveauet for de kommunale skatter og afgifter, og både politikere og embedsmænd er i god dialog med virksomhederne. Faktisk er kommunen den bedste af de 96 kommuner i DI’s undersøgelse, når det gælder virksomhedernes vurdering af skatter og afgifter og dialog.

- Det er fantastisk godt gået af Hedensted Kommune, for det er bestemt ikke noget, man kommer sovende til. Tværtimod vidner det om det store fokus, som kommunen har på de lokale erhvervsvilkår hele året rundt. Det er altid en fornøjelse at komme til møde med kommunen, for de har altid nye tiltag klar for at forbedre forholdene for virksomhederne. På den måde er Hedensted et forbillede for andre kommuner, der vil gøre det nemmere at drive virksomhed og dermed skabe et bedre grundlag for flere arbejdspladser, siger Carsten Wengel, formand for DI Horsens.

Horsens, Odder og Samsø er blevet mindre erhvervsvenlige

I Horsens er kommunen blevet lidt mindre erhvervsvenlig end sidste år, svarer virksomhederne i DI’s undersøgelse. Horsens går seks pladser tilbage og lander på en 29. plads. Det er særligt virksomhedernes vurdering af de samlede erhvervsvilkår, som trækker Horsens ned. Til gengæld kan Horsens bryste sig af at være i top-ti over kommuner med det bedste image. Det dækker over virksomhedernes tilfredshed med kommunens indsats for at fastholde og tiltrække nye borgere og virksomheder til byen.

- Horsens oplever i år en lille tilbagegang i undersøgelsen, og det viser, at man hele tiden skal være på dupperne for at holde sin placering. For selv små forandringer i kommunen kan føre til flere pladser i den ene eller den anden retning, siger Carsten Wengel og fortsætter:

- Horsens har dog gang i rigtigt mange tiltag, som kan forbedre forholdene for erhvervslivet fremover. Det er f.eks. en ny infrastrukturplan af især vejnettet i kommunen, hvilket er hårdt tiltrængt. Men også bedre adgang ud til E45, mere fokus på at tiltrække dygtige medarbejdere til kommunen, og så er dækningsafgiften jo fjernet med virkning fra i år. Det er alt sammen tiltag, som betyder noget for, hvor nemt det er for vores virksomheder at drive forretning og skabe flere arbejdspladser i vores område, fortsætter Carsten Wengel.

Også Odder går en smule tilbage i årets undersøgelse, men fastholder med en tiendeplads en flot placering i top-ti over de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Særligt er virksomhederne blevet mindre tilfredse med kommunens sagsbehandling af deres miljø- og byggesager. Til gengæld er de meget tilfredse med kommunens indsats for at tiltrække de medarbejdere, som virksomhederne har brug for – det sidste er Odder den næstbedste kommune til.

- Det er meget flot, at Odder fastholder en placering i top-ti i årets undersøgelse. Det er hårdt arbejde at ligge så pænt blandt 96 kommuner, og jeg ved, at både borgmester og embedsmænd gør meget for at give kommunens virksomheder gode forhold. Både borgmester og embedsmænd besøger ofte virksomhederne i kommunen, og de lytter til vores input. Virksomhederne har ikke altid været lige tilfredse med Odder som erhvervskommune, så undersøgelsen viser med al tydelighed, at en fokuseret indsats kan flytte kommunen over tid, siger Carsten Wengel.

Samsø går i årets undersøgelse tilbage til en placering som nummer 76. Det var også kommunens placering i 2015, mens Samsø i 2016 lå på en flot 16. plads.

FACTS OM LE 2017

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har bl.a. vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur, kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner, Læsø og Fanø, deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt Konsulent Nikolaj Pilgaard, DI, tlf.: 2128 8584, e-mail: nipi@di.dk eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, DI, tlf.: 2347 7178, e-mail: jlra@di.dk

Konsulent Nikolaj Pilgaard
Mail  nipi@di.dk