Solstole og larmende børn: Her er de tre ting der irriterer danske charterrejsende mest
Reserverede solstole, larmende børn og bar mave er alle ting, der får danske chartergæster op i det røde felt. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.

Charterferie er en af danskernes foretrukne rejseformer, og det med god grund.
Men selvom charterferierne typisk byder på afslapning, all inclusive og lange dage under sydens sol, så er der dele af chartergæsternes adfærd, der i den grad kan få danskernes temperament i kog. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Og der er en klar vinder, når det kommer til det største irritationsmoment for danske chartergæster. Hver tredje chartergæst svarer nemlig i undersøgelsen, at det der irriterer dem mest på ferien, er når folk reserverer solstole ved poolen med deres håndklæder, og dermed gør dem utilgængelige for andre gæster.
I resten af den irriterende top tre finder man 15 procent, der bliver mest irriteret over, når folk ikke er opmærksomme på deres børns opførsel, mens 10 procent er trætte af personer, der ikke har tøj på overkroppen, når de opholder sig på restauranter.
Spørger man chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen, så er der én klar fællesnævner mellem de ting, der særligt går de danske chartergæster på.
“Det er tydeligt for mig, at noget af det der irriterer chartergæsterne mest er, når folk ikke tager hensyn til de mange andre gæster, der er på ferie. Særligt i højsæsonen, hvor der er et stort tryk på de mest populære destinationer, er det altså vigtigt, at man er god til at vise hensyn. Samtidig ser vi også flere steder, at der bliver indført regler mod eksempelvis spærring af solstole, eller dresscode i restauranter. Så problemerne er nogle, som mange hoteller og restauranter er opmærksomme på.”
Videre nede af listen over irritationsmomenter på ferien finder man dårlig hygiejne i restauranter samt folk der er støjende på fællesområder.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i februar og marts 2023.
Hvilken vane fra andre chartergæster irriterer dig mest når du er på charterferie? |
|
Folk der reserverer solstole med håndklæder ved poolen |
33% |
Folk der har dårlig hygiejne på restauranter |
8% |
Folk der ikke har tøj på overkroppen på restauranter |
10% |
Folk der er synligt berusede i dagtimerne |
2% |
Folk der spiller høj musik på fællesområder |
4% |
Folk der er støjende i fællesområder |
6% |
Folk der ikke er opmærksomme på deres børns opførsel |
15% |
Folk der ryger på fællesområder |
4% |
Andre chartergæster irriterer mig ikke |
12% |
Andet, notér |
3% |
Ved ikke |
3% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Tre ud af fire begår denne fejl på grupperejsen6.6.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danskere rejser hvert år på generations- eller grupperejser sammen med familie eller gode venner. Tre ud af fire tjekker dog ikke om de er dækket ens af deres afbestillings – og rejseforsikringer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Trods boom i elbiler: Unge forventer køb af benzin- eller dieselbil3.6.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af elbiler er i støt stigning, men alligevel viser en ny undersøgelse som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, at fire ud af ti personer under 30 år forventer, at deres næste bil skal være en benzin- eller dieselbil.
Hver anden boligejer ved ikke, hvordan boligens energimærke kan forbedres28.5.2025 07:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange boligejere går glip af lavere varmeregning, bedre komfort og højere boligværdi, fordi de ikke kender mulighederne for energiforbedringer i deres hjem.
Store mængder regn på vej: Sådan undgår du skader i hjemmet25.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der nu risiko for, at vi i den næste uge vil få samme mængde regn, som vi har fået i de seneste tre måneder. Derfor bør man tage sig en række forholdsregler, så man undgår at vandet skaber problemer, lyder rådet fra Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Kraftigt regnvejr skaber utryghed i trafikken22.5.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter en lang periode med tørke, er der igen varslet nedbør over Danmark. Kraftigt regnvejr skaber dog utryghed blandt de danske bilister på vejene. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum