Solstole og larmende børn: Her er de tre ting der irriterer danske charterrejsende mest
Reserverede solstole, larmende børn og bar mave er alle ting, der får danske chartergæster op i det røde felt. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.

Charterferie er en af danskernes foretrukne rejseformer, og det med god grund.
Men selvom charterferierne typisk byder på afslapning, all inclusive og lange dage under sydens sol, så er der dele af chartergæsternes adfærd, der i den grad kan få danskernes temperament i kog. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Og der er en klar vinder, når det kommer til det største irritationsmoment for danske chartergæster. Hver tredje chartergæst svarer nemlig i undersøgelsen, at det der irriterer dem mest på ferien, er når folk reserverer solstole ved poolen med deres håndklæder, og dermed gør dem utilgængelige for andre gæster.
I resten af den irriterende top tre finder man 15 procent, der bliver mest irriteret over, når folk ikke er opmærksomme på deres børns opførsel, mens 10 procent er trætte af personer, der ikke har tøj på overkroppen, når de opholder sig på restauranter.
Spørger man chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen, så er der én klar fællesnævner mellem de ting, der særligt går de danske chartergæster på.
“Det er tydeligt for mig, at noget af det der irriterer chartergæsterne mest er, når folk ikke tager hensyn til de mange andre gæster, der er på ferie. Særligt i højsæsonen, hvor der er et stort tryk på de mest populære destinationer, er det altså vigtigt, at man er god til at vise hensyn. Samtidig ser vi også flere steder, at der bliver indført regler mod eksempelvis spærring af solstole, eller dresscode i restauranter. Så problemerne er nogle, som mange hoteller og restauranter er opmærksomme på.”
Videre nede af listen over irritationsmomenter på ferien finder man dårlig hygiejne i restauranter samt folk der er støjende på fællesområder.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.009 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i februar og marts 2023.
|
Hvilken vane fra andre chartergæster irriterer dig mest når du er på charterferie? |
|
|
Folk der reserverer solstole med håndklæder ved poolen |
33% |
|
Folk der har dårlig hygiejne på restauranter |
8% |
|
Folk der ikke har tøj på overkroppen på restauranter |
10% |
|
Folk der er synligt berusede i dagtimerne |
2% |
|
Folk der spiller høj musik på fællesområder |
4% |
|
Folk der er støjende i fællesområder |
6% |
|
Folk der ikke er opmærksomme på deres børns opførsel |
15% |
|
Folk der ryger på fællesområder |
4% |
|
Andre chartergæster irriterer mig ikke |
12% |
|
Andet, notér |
3% |
|
Ved ikke |
3% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
Nordisk røgalarmsdag: Op mod hver fjerde danske hjem mangler en røgalarm30.11.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom den er nem at installere og vedligeholde, så mangler hver fjerde danske lejlighed og etageejendom en røgalarm. For huse er det hver femte. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og NRGi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum