SOLDATERNES FAGFORENING: Et rådgivningscenter for PTSD-ramte har effekt, men kulturændring er også nødvendig

”Det rykker i høj grad at have etableret et center, hvor der er ansat eksperter i netop PTSD. Der er både behandling, rådgivning og socialrådgiverbistand – alle tre vigtige elementer i hjælpen til en PTSD-ramt", siger Flemming Vinther, der er formand for Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF).

Formanden for HKKF deler gerne ud af den erfaring med forebyggelse og behandling af PTSD hos veteraner, som forsvaret har samlet de sidste 20 år.

”Vores medlemmer har jo været en slags testpersoner i det her forløb. Det er der ingen grund til, at fængselsbetjentene også bliver,” siger Flemming Vinther.

Fængselsforbundet har længe råbt op om et større fokus på behandling og hjælp til de fængselsbetjente, der rammes af PTSD som følge af deres arbejde i de danske fængsler.

I slutningen af 2018 satte Søren Pape Poulsen lys på området, og en arbejdsgruppe er netop nu ved at undersøge mulighederne for at styrke indsatsen hos PTSD-ramte fængsels- og politibetjente, så den kommer på niveau med den hjælp og støtte, veteraner i forsvaret får.

Soldaternes fagforening bakker op om støttecenter til PTSD-ramte fængselsbetjente