Socialstyrelsen sidder på pengekassen, mens verden ramler for de udsatte

Sagen om de 22 NGOer hvis udbetalinger syltes, er endnu et eksempel på sløvt bureaukrati, der går ud over samfundets svageste.
LivaRehab – center for mennesker med skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb – opfordrer Socialstyrelsen til i stedet at give civilsamfundet bedre muligheder for at hjælpe. Centeret er ikke blandt de berørte, men som NGO, der arbejder med psykisk sårbare mennesker, kan vi nikke genkendende til problemet.
”Så sent som i dag måtte vi sige farvel til en kvinde, der var deltager hos os. Ikke fordi hun var klar til at komme videre - hun har desværre rigtigt mange skader på krop og sjæl - men fordi fra myndighederne ikke er prioriteret penge til, at hun må fortsætte. Derfor er det frustrerende læsning, at pengene bliver i Socialstyrelsen i stedet for at komme ud, hvor de kommer de svageste mennesker til gavn” siger Flora Ghosh, direktør for LivaRehab.
En af årsagerne til syltningen er, at man nu skal søge om penge hvert eneste år - Ikke for en flerårig periode, som det tidligere var tilfældet.
”Al forskning peger på, at det det ikke er hurtige hovsa-løsninger, men derimod det lange seje træk, der gør en forskel for de her mennesker. Vi kunne få meget bedre velfærd for pengene, hvis vi begyndte at tænke langsigtet med SATS-puljemidlerne. Lige nu er vi nødt til at bruge kræfter på bureaukrati, som ville gavne meget bedre hos de mennesker, det hele drejer sig om” fortsætter hun.

Artiklen ”Millioner til foreningslivet strandet i Socialstyrelsen” kan læses via dette link: http://www.altinget.dk/civilsamfund/artikel/millioner-til-foreningslivet-strandet-i-socialstyrelsen#.V8UhV-ThklA.facebook

LivaRehab, center for rehabilitering af skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb, har eksisteret siden 2011 og har hjulpet mere end 500 mennesker videre i deres liv.