Socialrådgiverne: Helt urimeligt at fastholde personer med udviklingshæmning på kontanthjælp

Reformen af førtidspension og fleksjob har ramt borgere med udviklingshæmning hårdt, viser nye tal. 'Urimeligt', lyder det fra Dansk Socialrådgiverforening.

Antallet af mennesker med udviklingshæmning, der får tilkendt førtidspension, er halveret, siden reformen af førtidspension og fleksjob i 2013. Det skriver Dagbladet Information i dag. Dermed lever langt flere end tidligere for meget få penge og med de samme krav om at stå til rådighed for aktivering som andre ledige.

- Det er simpelthen ikke i orden. At et rigt samfund som det danske ikke sørger for, at mennesker med mentale handicap har et ordentligt forsørgelsesgrundlag, kan ikke forsvares, siger formand for Dansk Socialrådgiverforening Majbrit Berlau.

Efter planen skal Beskæftigelsesministeriet have en evaluering af reglerne om førtidspension klar til jul, og derefter skal partierne bag reformen diskutere, om loven skal ændres. Står det til Dansk Socialrådgiverforening, kan det arbejde dog lige så godt begynde nu.

- Vi kender allerede problemerne og har sendt en lang række forslag til forbedringer af lovgivningen til ministeriet. De nye tal underbygger blot, hvad vi længe har kritiseret, nemlig at loven tillader kommunerne at fastholde stort set alle borgere på kontanthjælp. Det er selvfølgelig urimeligt, for der er og vil altid være borgere, som har brug for førtidspension, siger Majbrit Berlau og uddyber.

- Hvis borgerne mødte et system med én sagsbehandler og én klar plan, som kunne hjælpe dem videre og garantere dem et fleksjob, som passede til deres funktionsevne, så ville det give mere mening. Men sådan fungerer det ikke i dag, desværre.

For mere information eller spørgsmål, kontakt journalist Bjarke Hartmeyer Christiansen: