Søborg-virksomhed belønnet med EU’s miljøpris

Malerfirmaet Beck & Jørgensen løb med én af de prestigefyldte miljøpriser, da IDA i går uddelte EU’s danske miljøpriser for 2018. Uddelingen markerer, at danske miljøprojekter er i teknologisk topform og bidrager til at opfylde FN’s bæredygtighedsmål. Miljøpriserne blev overrakt i går ved et arrangement i IDA-huset i København.

Beck og Jørgensens Jesper Hougesen, Peter Dahl, Dennis Simonsen og Mikael Jensen. Foto: Henrik Frydkjær

Der blev uddelt i alt fem miljøpriser i de tre kategorier ’bæredygtige produkter og services’, ’miljømanagement’ og ’bæredygtige processer. Prismodtagerne er alle virksomheder, som skiller sig markant ud i ambitionen om en mere bæredygtig klode.

Malerfirmaet Beck & Jørgensen A/S med hovedkontor i Søborg fik miljøprisen i kategorien ’bæredygtige produkter og services’ for udvikling af en vægmaling – CARE 5 – med både astma- og allergimærket ’Den Blå Krans’ og miljømærket ’Svanen’. ’Den Blå Krans’ betyder, at malingen ikke må være tilsat konserveringsmidler eller andre allergene stoffer, hvilket er ganske nyt og en bemærkelsesværdig miljømæssig forbedring. Mærkningsordningerne stiller også krav til kraftig forbedring af emissioner af hensyn til indeklima, som skaber udfordringer for produktets kvalitative egenskaber. Men Beck & Jørgensen A/S har formået at skabe en miljørigtig maling uden at gå på kompromis med kvaliteten.

De øvrige prismodtagere var Egetæpper A/S, der fik miljøprisen for ’miljømanagement’ for projektet Sustainable Carpet Design. Aduro A/S blev tildelt miljøprisen i kategorien ’bæredygtige produkter og services’ for udvikling af hybridovnen Aduro, Refurb ApS blev ligeledes tildelt miljøprisen i kategorien ’bæredygtige produkter og services’ for projektet ’Produktlivsforlængelse af it’. Grundfos Biobooster A/S fik miljøprisen i kategorien ’bæredygtige processer’ for udvikling af DynaFilter, som er et procesudstyr til bæredygtigt genbrug af vand, kemi og energi i industrielle komponentvaskere.

Om EU’s miljøpriser Formålet med EU’s miljøpriser er at fremme innovative og bæredygtige løsninger på miljøområdet. Priskonkurrencen er den mest prestigefyldte miljøpris i EU-regi og har to niveauer: Nationale prisuddelinger og en efterfølgende konkurrence på europæisk niveau. Den danske bedømmelseskomité uddeler i år priser for miljøforbedringstiltag indenfor kategorierne ’bæredygtige produkter og services’, ’miljømanagement’ og ’bæredygtige processer.

I Danmark forestås konkurrencen af IDA efter aftale med EU-kommissionen og Miljøministeriet.

Presserådgiver Tina Splidsboel - tlf. 60 666 700 - e-mail: tsp@ida.dk

Billeder

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.